Polityka ochrony dzieci
(standardy ochrony małoletnich)
zgodnie z Ustawą z 9 marca 2023 r. o zmianie
Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie
Program realizowany w Przedszkolu Specjalnym nr 188
Preambuła
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników placówki jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie Wszyscy pracownicy przedszkola zobowiązali się do przestrzegania praw dziecka i reagowania gdy dzieje się mu krzywda. Każdy pracownik praktykant, wolontariusz, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej placówki oraz swoich kompetencji.
Rozdział I
Objaśnienie terminów
§ 1
- Pracownikiem Przedszkola Specjalnego nr 188 jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia. Wolontariuszem jest osoba, która pracuje wolontariacko na podstawie umowy o wolontariat. Praktykantem jest osoba, która odbywa praktyki na podstawie umowy o praktyki studenckie.
- Dzieckiem jest każde dziecko, które uczęszcza do Przedszkola Specjalnego nr 188.
- Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
- Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
- Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika placówki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie. Czyny te bądź ich skutki są zaobserwowane podczas pobytu dziecka w przedszkolu.
- Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem to wyznaczony przez kierownictwo placówki pracownik sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w placówce.
- Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
Rozdział II
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
§ 1
- Pracownicy Przedszkola Specjalnego nr 188 posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy placówki podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
- Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
- Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko i dziecko–dziecko ustalone w placówce. (załącznik nr 1 do niniejszej Polityki)
- Rekrutacja pracowników placówki odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. (załącznik nr 2 do niniejszej Polityki)
Rozdział III
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka
§ 1
W przypadku naruszania przez pracowników przedszkola, wolontariuszy lub praktykantów wytycznych dotyczących niedozwolonych zachowań wobec dzieci podejmowane są następujące interwencje:
- Bezpośrednie zwrócenie uwagi osobie stosującej niedozwolone zachowania wobec dziecka w momencie ich zaobserwowania przez świadka zdarzenia. W sytuacji, kiedy bezpośrednie zwrócenie uwagi nie jest możliwe lub zachowanie nasuwa podejrzenie popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka (np. przemoc fizyczna, wykorzystywanie seksualne, znęcanie), świadek ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i niezwłocznego przekazania jej dyrektorowi placówki.
- W przypadku ponownej interwencji (powtórzenia się niedozwolonego zachowania wobec dziecka) niezbędne jest sporządzenie przez świadka notatki służbowej dotyczącej krzywdzenia dziecka przez pracownika i przekazanie jej dyrektorowi placówki. W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka (np. przemoc fizyczna, wykorzystywanie seksualne, znęcanie) dyrektor ma obowiązek zgłoszenia tego podejrzenia na policję lub zawiadomienia właściwej miejscowo prokuratury.
- Procedury interwencyjne realizowane przez dyrektora:
- Rozmowa dyrektora z pracownikiem stosującym niedozwolone zachowania wobec dziecka i sporządzenie notatki służbowej dołączonej do akt personalnych pracownika.
- Powołanie przez dyrektora zespołu interwencyjnego w składzie: dyrektor, psycholog, osoba odpowiedzialna za realizację Polityki Ochrony Dzieci w placówce. Zespół interwencyjny opracowuje zalecenia dla pracownika krzywdzącego dzieci i określa konsekwencje braku ich realizacji: zawieszenie w czynnościach lub dyscyplinarne zwolnienie z pracy.
- Podpisanie kontraktu, między dyrektorem i pracownikiem naruszającym wytyczne dotyczące niedozwolonych zachowań wobec dzieci, zawierającego opracowane przez zespół interwencyjny zalecenia mające na celu powstrzymanie dalszego krzywdzenia dzieci i konsekwencje braku zastosowania się do tych zaleceń przez pracownika
- Rozpoczęcie wobec nauczyciela procedury dyscyplinarnej przez dyrektora zgodnie z Rozdziałem 10 Karty Nauczyciela „Odpowiedzialność dyscyplinarna” lub rozpoczęcie procedury dyscyplinarnej wobec innego pracownika niż nauczyciel w oparciu o Kodeks Pracy. Rozwiązanie umowy z wolontariuszem/praktykantem. W każdym z przypadków, gdy istnieje podejrzenie popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka (np. przemoc fizyczna, wykorzystywanie seksualne, znęcanie), zgłoszenie tego podejrzenia przez dyrektora na policję lub zawiadomienie właściwej miejscowo prokuratury.
- W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, zespół interwencyjny zaprasza opiekunów dziecka na spotkanie, podczas którego przedstawia podjęte procedury interwencyjne. Zespół interwencyjny może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania zespołu interwencyjnego z opiekunami dziecka sporządza się protokół.
- W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia dziecka przez pracownika zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.
- Ze wszystkich podjętych kroków sporządzane są notatki służbowe z załącznikami (rozwiązanie umowy, protokół, kopie pisma do opiekunów dziecka) do dokumentacji kancelaryjnej.
§ 2
W przypadku podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone w rodzinie, z powodu ujawnienia przez dziecko doświadczenia krzywdzenia lub pozyskania przez pracowników przedszkola informacji o krzywdzeniu dziecka przez jego opiekunów podejmowane są następujące interwencje:
- W przypadku podejrzenia, że dobro dziecka jest zagrożone np. dziecko jest zaniedbywane w obszarze higieny, zdrowia, żywienia itp., dyrektor spotyka się z opiekunami dziecka w celu wyjaśnienia sprawy, ustalenia zasad dalszego postępowania oraz poinformowania opiekunów o skutkach negatywnych działań lub zaniechań wobec dziecka.
1.1. Z opiekunami dziecka zostaje podpisany kontrakt, który w sposób wyraźny określa zasady współpracy w celu udzielania pomocy dziecku. Opiekunowie mogą liczyć na wsparcie psychologiczne i pedagogiczne zespołu przedszkola oraz informacje dotyczące oferty wsparcia poza przedszkolem, w specjalistycznych placówkach udzielających pomocy rodzinie.
1.2. W przypadku, gdy opiekunowie dziecka nie będą chcieli podpisać kontraktu lub też nie będą się stosowali się do zasad zapisanych w kontrakcie dyrektor występuje do sądu rodzinnego i opiekuńczego z wnioskiem o wgląd w sytuację rodzinną dziecka/rodziny.
- W przypadku podejrzenia stosowania przemocy fizycznej/psychicznej wobec dziecka przez opiekuna/ów dyrektor informuje opiekunów o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka przez wszczęcie procedury „Niebieskiej Karty”.
2.1. Wszczęcie procedury „Niebieskiej Karty” następuje przez wypełnienie przez dyrektora formularza „Niebieska Karta – A” i przekazanie go do przewodniczącego właściwego miejscowo zespołu interdyscyplinarnego nie później niż w terminie 7 dni od dnia wszczęcia procedury. Do wszczęcia procedury nie jest wymagana zgoda osoby pokrzywdzonej przemocą w rodzinie. Kopię wypełnionego formularza „Niebieska Karta – A” należy pozostawić u wszczynającego procedurę.
2.2. Przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego po otrzymaniu formularza „Niebieska Karta – A” niezwłocznie, lecz nie później niż w ciągu 3 dni od dnia jego otrzymania przekazuje formularz członkom zespołu interdyscyplinarnego.
2.3. Wypełnienie formularza „Niebieska Karta – A” następuje w obecności opiekuna, co, do którego nie ma podejrzenia o stosowaniu przemocy w rodzinie lub innej najbliższej dziecku osoby pełnoletniej.
2.4. Rozmowa z dzieckiem, co, do którego istnieje podejrzenie, że jest dotknięte przemocą w rodzinie przeprowadzana jest przez psychologa lub pedagoga, do którego dziecko ma zaufanie; w warunkach zapewniających mu poczucie bezpieczeństwa i gwarantujących swobodę wypowiedzi i poszanowanie godności, a także w obecności rodzica, opiekuna prawnego lub faktycznego.
2.5. Jeżeli to te osoby mogą być sprawcami przemocy wobec dziecka, to działania z udziałem dziecka przeprowadza się w obecności pełnoletniej osoby najbliższej w rozumieniu art. 115 § 11 Kodeksu Karnego (współmałżonek, wstępni, zstępni, rodzeństwo i powinowaci, a także osoby pozostające w faktycznym wspólnym pożyciu z osobą pokrzywdzoną).
2.6. Formularz „Niebieska Karta – B” przekazywany jest opiekunowi, co, do którego nie ma podejrzenia o stosowaniu przemocy w rodzinie lub innej najbliższej dziecku osobie pełnoletniej.
- W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka przez opiekuna/ów dyrektor zobowiązany jest do zgłoszenia tego podejrzenia na policję lub zawiadomienie właściwej miejscowo prokuratury.
- Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punktach poprzedzających.
- Ze wszystkich podjętych kroków sporządzane są notatki służbowe z załącznikami (kontrakty z opiekunami, kopie „Niebiskiej Karty”) do dokumentacji kancelaryjnej.
§ 3
- W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) kierownictwo placówki powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: pedagog/psycholog, wychowawca dziecka, kierownictwo placówki, inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej określani jako: zespół interwencyjny).
- Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga szkolnego oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu, informacji. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.
§ 4
W każdym przypadku krzywdzenia dziecka lub podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka sporządzany jest plan pomocy dziecku będącemu ofiarą krzywdzenia.
- Plan pomocy dziecku zawiera wskazania dotyczące:
1.1. Podjęcia przez przedszkole działań mających zapewnić dziecku poczucie bezpieczeństwa.
1.2. Zapewnienia dziecku wsparcia pedagogicznego i psychologicznego przez rozmowę dziecka z psychologiem/pedagogiem, do którego dziecko ma zaufanie.
1.3. Spotkania z opiekunami dziecka i poinformowania ich o zaobserwowanych sytuacjach krzywdzenia dziecka, a także przedstawienia im planu pomocy dziecku i nawiązanie współpracy przy jego realizacji.
1.4. Skierowania dziecka do specjalistycznej placówki udzielającej pomocy i wsparcia. 1.5. Monitorowania sytuacji dziecka przez obserwowanie zachowania, wyglądu i samopoczucia dziecka.
- Współpraca z opiekunami dziecka krzywdzonego polega na:
2.1. poinformowaniu opiekunów dziecka o zaobserwowanych sytuacjach krzywdzenia dziecka lub podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka (w przypadku krzywdzenia dziecka w rodzinie poinformowanie opiekuna niekrzywdzącego oraz prokuratury),
2.2. zapewnieniu opiekunom dziecka wsparcia psychologicznego przez rozmowę z psychologiem przedszkolnym;
2.3. zaangażowaniu opiekunów w udzielanie dziecku pomocy przez podpisanie kontraktu zobowiązującego ich do podjęcia określonych działań, np.: - zgłoszenie się do specjalistycznej placówki udzielającej pomocy i wsparcia, - umożliwienie specjalistycznej diagnozy dziecka, - zapewnienie dziecku terapii odpowiedniej do problemów i potrzeb dziecka, - uczestnictwo opiekunów dziecka w warsztatach umiejętności wychowawczych, terapii małżeńskiej;
2.4. regularnych spotykaniach z opiekunami dziecka krzywdzonego w celu omawiania postępów w realizacji zaleceń oraz ustalania dalszych działań mających na celu powstrzymanie dalszego krzywdzenia dziecka.
2.5. W przypadku, gdy opiekunowie dziecka nie będą chcieli podpisać kontraktu lub też nie będą realizowali zaleceń w nim zawartych dyrektor występuje do sądu rodzinnego i opiekuńczego z wnioskiem o wgląd w sytuację rodzinną dziecka/rodziny w powodu zaniedbywania potrzeb i ignorowania problemów dziecka.
2.6 Ze wszystkich podjętych kroków sporządzane są notatki służbowe z załącznikami (kontrakty z opiekunami, plan pomocy dziecku) do dokumentacji kancelaryjnej)
§5
- Z przebiegu całej interwencji sporządza się kartę interwencji do dokumentacji kancelaryjnej . Wzór karty stanowi załącznik nr 1 do niniejszej Polityki.
- Wszyscy pracownicy Przedszkola Specjalnego nr 188 i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych uzyskały informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych
Rozdział IV Zasady ochrony wizerunku dziecka
§ 1
- Przedszkole Specjalne nr 188 zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Placówka, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
- Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią -załącznik nr 3 do niniejszej Polityki.
§ 2
- Pracownikowi placówki nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie placówki bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
- W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, pracownik placówki może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
- Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
§ 3
- Upublicznienie przez pracownika placówki wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
- Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie youtube.com w celach promocyjnych).
Rozdział V Zasady dostępu dzieci do Internetu
§ 1
- W Przedszkolu Specjalnym nr 188 dzieci nie korzystają samodzielnie z dostępu do Internetu. Nauczyciel jest odpowiedzialny za wybór materiału odpowiedniego do wieku dzieci.
- Dzieci biorą udział w zajęciach dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu realizowanych zgodnie z Podstawą programową wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego z dnia 14.02.2017 r.
Rozdział VI Monitoring stosowania Polityki
§ 1
- Kierownictwo Przedszkola Specjalnego nr 188 wyznacza Agnieszkę Siekan jako osobę odpowiedzialną za Politykę ochrony dzieci w placówce.
- Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki i prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Polityce.
- Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród pracowników placówki, raz na pół roku, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi - załącznik nr 4 do niniejszej Polityki.
- W ankiecie pracownicy placówki mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki w placówce.
- Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników placówki ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje kierownictwu placówki.
- Kierownictwo placówki wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom placówki, dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie Polityki.
Rozdział VII Przepisy końcowe
§ 1
Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia
- Wszyscy pracownicy Przedszkola Specjalnego nr 188 zobowiązani są do dostarczenia przed nawiązaniem stosunku pracy oryginału zaświadczenia niekaralności wydanego przez Krajowy Rejestr Karny. Praktykanci i wolontariusze są zobowiązani do podpisania oświadczenia o niekaralności będącego załącznikiem nr … do Polityki Ochrony Dzieci w Przedszkolu Specjalnym nr 188
- Zgodnie z art. ustawy z dnia 16 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczości na tle seksualnym przed nawiązaniem stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, opieką nad dziećmi; dyrektor zobowiązany jest do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle seksualnym (RSPTS) z dostępem ograniczonym. Obowiązek ten jest konieczny do spełnienia również w przypadku podejmowania współpracy w ramach wolontariatu lub praktyk studenckich.
- Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników instytucji.
- Ogłoszenie dla rodziców następuje podczas obowiązkowego zebrania rodziców na początku roku szkolnego. Przewodniczący Rady Rodziców podpisuje deklarację zapoznania z dokumentem w imieniu społeczności rodziców i opiekunów. Tekst Polityki Ochrony Dzieci jest dostępny na stronie internetowej przedszkola, a także w wersji papierowej w placówce w miejscu ogólnodostępnym rodzicom i opiekunom.
Opracował zespół pedagogiczny Przedszkola Specjalnego nr 188
Warszawa, dn. 10.06.2024 r.
Załącznik nr 1
Zasady bezpiecznych relacji personelu Przedszkola Specjalnego nr 188 z dziećmi
Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników Przedszkola Specjalnego nr 188 jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. Personel realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, praktykantów i wolontariuszy. Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia.
Relacje dorosły-dziecko
Jesteś zobowiązany/a do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy Twoja reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Działaj w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji Twojego zachowania.
- W komunikacji z dziećmi wskazane jest zachowanie cierpliwości i szacunek.
- Zakazane jest zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie dziecka. Nie wolno krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
- Zakazane jest ujawnianie informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
- Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, zostaw uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbaj, aby być w zasięgu wzroku innych. Możesz też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.
- Nie wolno Ci zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
- Zabronione jest używanie przemocy fizycznej i psychicznej wobec dziecka.
- Zachowania niedozwolone wobec dziecka: bicie, krzyczenie, szarpanie, kopanie, dotykanie dziecka w jego intymne miejsca.
- Zachowania niedozwolone w sferze psychicznej: zmuszanie do jedzenia, upokarzanie, poniżanie, grożenie, wyśmiewanie, zawstydzanie, szydzenie, manipulowanie, złe wypowiadanie się o dziecku,
- Komentowanie i opiniowanie dziecka przy innych dzieciach, osobach dorosłych.
- Pozostałe niedozwolone zachowania: podawanie alkoholu i innych środków psychoaktywnych, podawanie leków z wyłączeniem leków związanych z chorobami przewlekłymi.
- Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Każdy świadek jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze informuje o tym osobę odpowiedzialną i/lub postępuje zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.
- W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, zachowaj tylko niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu i w korzystaniu z toalety. W każdej z czynności pielęgnacyjnej i higienicznej powinna asystować druga osoba z instytucji.
- W placówce obowiązuje równe traktowanie wychowanków polegające na obdarzaniu uwagą i troską wszystkich dzieci, bez względu na ich płeć, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
- Zakazane są jakichkolwiek relacje romantyczne lub seksualne. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.
- Nie wolno Ci utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli dyrekcja nie została o tym poinformowana, nie wyraziła na to zgody i nie uzyskała zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci.
- Nie wolno wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka.
- Nie wolno zachowywać się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych. Nie dotyczy to okazjonalnych podarków związanych ze świętami w roku szkolnym, np. kwiatów, prezentów składkowych czy drobnych upominków.
- Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.
- Nie wolno zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
- Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).
- Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, musisz poinformować o tym dyrekcję, a rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
- Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.
- Nie wolno nawiązywać kontaktów z dziećmi poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.
Relacje dziecko-dziecko
W sytuacjach wystąpienia zachowań trudnych u dzieci (np. bicie innych dzieci/dorosłych, plucie, autoagresja) dopuszczalne są niżej wymienione zachowania dorosłego (nauczyciela przedszkola, opiekuna) wobec dzieci na terenie przedszkola, których celem jest zagwarantowanie dzieciom bezpieczeństwa:
-
- Słowne ostrzeżenie dziecka: stanowczy ton komunikatu i zapowiedź konsekwencji (np. zakończenie zabawy),
- Odseparowanie dziecka od innych dzieci w sali grupy, w przypadku, kiedy jego niepożądane zachowanie powtarza się mimo słownych ostrzeżeń.
- Odizolowanie dziecka przy zapewnieniu mu opieki (czasowe wyprowadzenie do innego pomieszczenia, oddanie pod opiekę innej osoby: dyrektora / psychologa / pedagoga); poinformowanie dziecka, jak długo będzie przebywało w takim miejscu i co ma zrobić, aby powrócić do grupy.
- Przytrzymanie dziecka (tzw. holding) do czasu uspokojenia, w sytuacji, kiedy nie reaguje ono na słowne upomnienia i zachowuje się agresywnie wobec innych dzieci, dorosłych lub wobec siebie; poinformowanie dziecka, przy spełnieniu, jakich okoliczności przytrzymywanie zostanie przerwane; po całym zdarzeniu, kiedy dziecko jest spokojne, omówienie z nim zaistniałej sytuacji i propozycja pomocy w jej naprawieniu.
- O zaistnieniu takiego zdarzenia pedagog/dyrektor informuje wyłącznie opiekuna/opiekunów dziecka w dniu wystąpienia zdarzenia przy odbiorze dziecka z przedszkola. Jeżeli dziecko jest odbierane przez osoby upoważnione, informacja powinna być przekazana opiekunom telefonicznie.
- W przypadku częstego (kilka razy tygodniowo i więcej) powtarzania się u dziecka zachowań agresywnych wobec innych dzieci i dorosłych, z opiekunami dziecka zostaje podpisany kontrakt zobowiązujący ich do udzielenia dziecku pomocy, np.: - diagnozy dziecka przez specjalistę spoza przedszkola, - zapewnienia dziecku terapii odpowiedniej do problemów i potrzeb dziecka: terapia behawioralna, trening umiejętności społecznych itp., - uczestnictwo opiekunów w warsztatach umiejętności wychowawczych.
- Kontrakt zawiera również informacje o działaniach, jakie podejmie przedszkole, by pomóc dziecku w złagodzeniu / przezwyciężeniu zachowań agresywnych i umożliwieniu pozostania w przedszkolu, np.: - badanie psychologiczne dziecka w przedszkolu, - dodatkowe szkolenia dla nauczycieli, - superwizje pracy zespołu pedagogicznego.
- W przypadku, gdy opiekunowie dziecka nie będą chcieli podpisać kontraktu lub też nie będą się stosowali do przyjętych wspólnie postanowień dyrektor występuje do sądu rodzinnego i opiekuńczego z wnioskiem o wgląd w sytuację rodzinną dziecka/rodziny z powodu zaniedbywania potrzeb i ignorowania problemów dziecka.
- Zgodnie ze Statutem Przedszkola Specjalnego nr 188, Dyrektor przedszkola po przyjęciu stosownej uchwały przez Radę Pedagogiczną, może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach: - na pisemny wniosek rodziców; - nieobecność dziecka w Przedszkolu trwająca więcej niż jeden miesiąc bez poinformowania Przedszkola o fakcie tej nieobecności przed jej zaistnieniem lub w czasie jej trwania; - rażącego i uporczywego nieprzestrzegania przez rodziców postanowień Statutu, - ze względu na zachowanie dziecka uniemożliwiające zapewnienie bezpieczeństwa temu dziecku lub innym dzieciom i niepodjęcia przez rodziców propozycji współpracy z przedszkolem lub innymi placówkami, mającej na celu udzielenie dziecku pomocy np. poprzez podjęcie terapii lub, gdy wykorzystane zostały wszelkie możliwości zmiany tej sytuacji, co zostało stosownie udokumentowane.
- W przypadku zaistnienia którejś z sytuacji wymienionych Dyrektor przesyła do rodziców pisemne zawiadomienie, informujące o przewidywanych skutkach prawnych w sytuacji niepodjęcia przez rodziców działań mających na celu zniwelowanie przesłanek będących podstawą zawiadomienia.
- W sytuacji braku podjęcia przez rodziców działań mających na celu wyeliminowanie przesłanek opisanych w zawiadomieniu, Dyrektor w drodze decyzji skreśla dziecko z listy uczęszczających do Przedszkola.
- O wydanej decyzji dotyczącej skreślenia dziecka z listy uczęszczających do Przedszkola Dyrektor pisemnie zawiadamia rodziców dziecka.
- Od decyzji Dyrektora o skreśleniu dziecka z listy uczęszczających do Przedszkola przysługuje odwołanie w formie pisemnej.
- Ze wszystkich podjętych kroków sporządzane są notatki służbowe do dokumentacji kancelaryjnej OPIEKA NAD DZIEĆMI / Polityka Ochrony (436)
W sytuacjach wystąpienia zachowań trudnych ze strony grupy przedszkolnej względem dziecka / dzieci w grupie (np. wykluczanie, dyskryminacja, wyśmiewanie, zastraszanie, bicie) zostanie przeprowadzona interwencja, która obejmuje:
- Spotkanie zespołu interwencyjnego w składzie: dyrektor, pedagodzy prowadzący grupę, psycholog.
- Spotkanie z rodzicami / opiekunami wszystkich dzieci uczęszczających do grupy w celu omówienia sytuacji oraz wypracowanie wspólnego rozwiązania.
- Poinformowanie o zaistniałej sytuacji oraz podejmowanych krokach koordynatora Polityki Ochrony Dzieci w przedszkolu.
- Wdrożenie rozwiązania i monitorowanie sytuacji w grupie.
- Zapewnienie wsparcia psychologicznego dziecku oraz w razie potrzeby jego rodzicom / opiekunom.
- W przypadku braku zmian lub pogłębienia zachowań trudnych w grupie, Zespół interwencyjny podejmie przeprowadzenie nowej ścieżki interwencji przygotowanej we współpracy / po konsultacjach z instytucjami lub/i organizacjami zajmującymi się udzielaniem pomocy dzieciom i ich rodzinom (poradnie psychologicznopedagogiczne, organizacje pozarządowe, placówki specjalistycznego poradnictwa, ośrodki wsparcia dzieci i rodziny.
- Ze wszystkich podjętych kroków sporządzane są notatki służbowe do dokumentacji kancelaryjnej.
Załącznik nr 2
Zasady bezpiecznej rekrutacji w Przedszkolu Specjalnym nr 188
- Poznaj dane kandydata/kandydatki, które pozwolą Ci jak najlepiej poznać jego/jej kwalifikacje, w tym stosunek do wartości podzielanych przez placówkę, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności. Placówka musi zadbać, aby osoby przez nią zatrudnione (w tym osoby pracujące na podstawie umowy zlecenie oraz wolontariusze/stażyści) posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne. Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby zatrudnianej do dzieci i podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz przestrzegania ich praw, placówka może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących:
a. wykształcenia,
b. kwalifikacji zawodowych,
c. przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.
W każdym przypadku placówka musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Placówka powinna zatem znać:
a. imię (imiona) i nazwisko,
b. datę urodzenia,
c. dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
- Poproś kandydata/kandydatkę o referencje z poprzednich miejsc zatrudnienia. Placówka może prosić kandydata/kandydatkę o przedstawienie referencji od poprzedniego pracodawcy lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może wystawić. Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest zgoda kandydata/kandydatki. Niepodanie takich danych w świetle obowiązujących przepisów nie powinno rodzić dla tej osoby negatywnych konsekwencji w postaci np. odmowy zatrudnienia wyłącznie w oparciu o tę podstawę. Placówka nie może samodzielnie prowadzić tzw. screeningu osób ubiegających się o pracę, gdyż ograniczają ją w tym zakresie przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych oraz Kodeksu pracy.
- Pobierz dane osobowe kandydata/kandydatki, w tym dane potrzebne do sprawdzenia jego/jej danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym. Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi placówka jest zobowiązana sprawdzić osobę zatrudnianą w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 lat wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Rejestr dostępny jest na stronie: rps.ms.gov.pl. By móc uzyskać informacje z rejestru z dostępem ograniczonym, konieczne jest uprzednie założenie profilu placówki. Aby sprawdzić osobę w Rejestrze placówka potrzebuje następujących danych kandydata/ kandydatki: a. imię i nazwisko, b. data urodzenia, c. pesel, d. nazwisko rodowe, e. imię ojca, f. imię matki. Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.
- Pobierz od kandydata/kandydatki informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189 a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
- Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinna przedłożyć Ci również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów.
- Pobierz od kandydata/kandydatki oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej.
- Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat/ kandydatka składa pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189 a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
- Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
- Gdy pozwalają na to przepisy prawa, placówka jest zobowiązana do domagania się od osoby zatrudnianej zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego. Zaświadczenia z KRK można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują, że pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności. Wymóg niekaralności obowiązuje m.in. pracowników samorządowych oraz nauczycieli, w tym nauczycieli zatrudnionych w placówkach publicznych oraz niepublicznych.
- W przypadku niemożliwości przedstawienia poproś kandydata/kandydatkę o złożenie oświadczenia o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych.
Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony dzieci
.......................................................................... miejsce i data
Ja, .......................................................................... nr PESEL .......................................................................... oświadczam, że nie byłam/em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie. Ponadto oświadczam, że zapoznałam/-em się z zasadami ochrony dzieci obowiązującymi w .......................................................................... i zobowiązuję się do ich przestrzegania.
..........................................................................(podpis)
Załącznik nr 3
Karta interwencji - wzór
1. Imię i nazwisko dziecka
2. Przyczyna interwencji
3. Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia
4. Opis działań podjętych przez dyrektora
- data
- działanie
5. Spotkanie z opiekunami dziecka
- data
- opis spotkania
6. Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe)
- zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,
- wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny,
- inny rodzaj interwencji. Jaki? ............................................................................................................. ............................................................................................................. ............................................................................................................. ............................................................................................................. .
7. Dane dotyczące interwencji
- data interwencji
- nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję
8. Wyniki interwencji:
- działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli instytucja uzyskała informacje o wynikach
- działania placówki
- działania rodziców
- data działań
Załącznik nr 4
Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci w Przedszkolu Specjalnym nr 188
Zasady powstały w oparciu o obowiązujące przepisy prawa
Nasze wartości
- W naszych działaniach kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.
- Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu sukcesów dzieci, dokumentowaniu naszych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo dzieci. Wykorzystujemy zdjęcia/nagrania pokazujące szeroki przekrój dzieci – chłopców i dziewczęta, dzieci w różnym wieku, o różnych uzdolnieniach, stopniu sprawności i reprezentujące różne grupy etniczne.
- Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest tylko wtedy wiążąca, jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zostali poinformowani o sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku.
Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków dzieci poprzez:
- Pytanie o pisemną zgodę rodziców/opiekunów prawnych oraz o zgodę dzieci przed zrobieniem i publikacją zdjęcia/nagrania.
- Udzielenie wyjaśnień, do czego wykorzystamy zdjęcia/nagrania i w jakim kontekście, jak będziemy przechowywać te dane i jakie potencjalne ryzyko wiąże się z publikacją zdjęć/ nagrań online.
- Unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia i nazwiska. Jeśli konieczne jest podpisanie dziecka używamy tylko imienia.
- Rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku dotyczących m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem dziecka (np. w przypadku zbiórek indywidualnych organizowanych przez naszą instytucję).
- Zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań dzieci poprzez przyjęcie zasad: • wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go w negatywnym kontekście, • zdjęcia/nagrania dzieci powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać dzieci w grupie, a nie pojedyncze osoby.
- Przyjęcie zasady, że wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać dyrekcji, podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.
Rejestrowanie wizerunków dzieci do użytku w Przedszkolu Specjalnym nr 188
W sytuacjach, w których nasza instytucja rejestruje wizerunki dzieci do własnego użytku, deklarujemy, że:
- Dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zawsze będą poinformowani o tym, że dane wydarzenie będzie rejestrowane.
- Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na rejestrację wydarzenia zostanie przyjęta przez nas na piśmie.
- Jeśli rejestracja wydarzenia zostanie zlecona osobie zewnętrznej (wynajętemu fotografowi lub kamerzyście) zadbamy o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży poprzez:
• zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania niniejszych wytycznych,
• zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do noszenia identyfikatora w czasie trwania wydarzenia,
• niedopuszczenie do sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie przebywała z dziećmi bez nadzoru pracownika naszej instytucji,
• poinformowanie rodziców/opiekunów prawnych oraz dzieci, że osoba/firma rejestrująca wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia i upewnienie się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci.
Jeśli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda rodziców/opiekunów prawnych dziecka nie jest wymagana.
Rejestrowanie wizerunków dzieci do prywatnego użytku
W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub widzowie szkolnych wydarzeń i uroczystości itd. rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, informujemy na początku każdego z tych wydarzeń o tym, że:
- Wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki dzieci i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku dzieci – przez ich rodziców/opiekunów prawnych.
- Zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki dzieci nie powinny być udostępniane w mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że rodzice lub opiekunowie prawni tych dzieci wyrażą na to zgodę.
- Przed publikacją zdjęcia/nagrania online zawsze warto sprawdzić ustawienia prywatności, aby upewnić się, kto będzie mógł uzyskać dostęp do wizerunku dziecka.
Rejestrowanie wizerunku dzieci przez osoby trzecie i media.
- Jeśli przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą chcieli zarejestrować organizowane przez nas wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę dyrekcji. W takiej sytuacji upewnimy się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci. Oczekujemy informacji o:
• imieniu, nazwisku i adresie osoby lub redakcji występującej o zgodę,
• uzasadnieniu potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacji, w jaki sposób i w jakim kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał,
• podpisanej deklaracji o zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym/
- Personelowi instytucji nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom nieupoważnionym utrwalania wizerunku dziecka na terenie instytucji bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna prawnego dziecka oraz bez zgody dyrekcji.
- Personel instytucji nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi, nie przekazuje mediom kontaktu do rodziców/opiekunów prawnych dzieci i nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego rodzica/opiekuna prawnego. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
- W celu realizacji materiału medialnego dyrekcja może podjąć decyzję o udostępnieniu wybranych pomieszczeń instytucji dla potrzeb nagrania. Dyrekcja podejmując taką decyzję poleca przygotowanie pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić rejestrowanie przebywających na terenie instytucji dzieci.
Zasady w przypadku niewyrażenia zgody na rejestrowanie wizerunku dziecka
Jeśli dzieci, rodzice lub opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku dziecka, będziemy respektować ich decyzję. Z wyprzedzeniem ustalimy z rodzicami/opiekunami prawnymi i dziećmi, w jaki sposób osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych. Rozwiązanie, jakie przyjmiemy, nie będzie wykluczające dla dziecka, którego wizerunek nie powinien być rejestrowany.
Przechowywanie zdjęć i nagrań
Przechowujemy materiały zawierające wizerunek dzieci w sposób zgodny z prawem i bezpieczny dla dzieci:
- Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w zamkniętej na klucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez instytucję. Nośniki będą przechowywane przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji i/lub okres ustalony przez placówkę w polityce ochrony danych osobowych.
- Nie przechowujemy materiałów elektronicznych zawierających wizerunki dzieci na nośnikach nieszyfrowanych ani mobilnych, takich jak telefony komórkowe i urządzenia z pamięcią przenośną (np. pendrive).
- Nie wyrażamy zgody na używanie przez pracowników osobistych urządzeń rejestrujących (tj. telefony komórkowe, aparaty fotograficzne, kamery) w celu rejestrowania wizerunków dzieci.
- Jedynym sprzętem, którego używamy jako instytucja, są urządzenia rejestrujące należące do instytucji.
Załącznik nr 5
Monitoring standardów – ankieta MONITORING STANDARDÓW -odpowiedzi TAK/ NIE
- Czy wiesz na czym polega program Chronimy Dzieci?
- Czy znasz standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem, obowiązujące w placówce, w której pracujesz?
- Czy zapoznałeś się z dokumentem Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem?
- Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci?
- Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci?
- Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem przez innego pracownika?
- Czy masz jakieś uwagi/ poprawki/sugestie dotyczące Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem?