273013432_315867487160523_1489907221777621337_n
272903508_3159792394266450_2073195016750633977_n

Przedszkole Specjalne 188
ul. Kielecka 20
02-550 Warszawa
telefon: 22 849 94 17
e-mail: ps188@eduwarszawa.pl

Standardy Ochrony Dzieci

Polityka ochrony dzieci

(standardy ochrony małoletnich)

zgodnie z Ustawą  z 9 marca 2023 r. o zmianie

Ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie

 

Program realizowany w Przedszkolu Specjalnym nr 188

 

Preambuła

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników placówki jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie Wszyscy pracownicy przedszkola zobowiązali się do przestrzegania praw dziecka i reagowania gdy dzieje się mu krzywda. Każdy pracownik praktykant, wolontariusz, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej placówki oraz swoich kompetencji.

Rozdział I

Objaśnienie terminów

§ 1

  1. Pracownikiem Przedszkola Specjalnego nr 188  jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia.  Wolontariuszem jest osoba, która pracuje wolontariacko na podstawie umowy o wolontariat. Praktykantem jest osoba, która odbywa praktyki na podstawie umowy o praktyki studenckie.
  2.  Dzieckiem jest każde dziecko, które uczęszcza do Przedszkola Specjalnego nr 188.
  3.  Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
  4. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  5. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika placówki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.  Czyny te bądź ich skutki są zaobserwowane podczas pobytu dziecka w przedszkolu.
  6. Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem to wyznaczony przez kierownictwo placówki pracownik sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w placówce.
  7. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

 

 

Rozdział II

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

§ 1

 

  1. Pracownicy Przedszkola Specjalnego nr 188 posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
  2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy placówki podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
  3. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
  4. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko i dziecko–dziecko ustalone w placówce. (załącznik nr 1 do niniejszej Polityki)
  5. Rekrutacja pracowników placówki odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. (załącznik nr 2 do niniejszej Polityki)

 

Rozdział III

Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka

§ 1

 

W przypadku naruszania przez pracowników przedszkola, wolontariuszy lub praktykantów wytycznych dotyczących niedozwolonych zachowań wobec dzieci podejmowane są następujące interwencje:

  1. Bezpośrednie zwrócenie uwagi osobie stosującej niedozwolone zachowania wobec dziecka w momencie ich zaobserwowania przez świadka zdarzenia. W sytuacji, kiedy bezpośrednie zwrócenie uwagi nie jest możliwe lub zachowanie nasuwa podejrzenie popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka (np. przemoc fizyczna, wykorzystywanie seksualne, znęcanie), świadek ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i niezwłocznego przekazania jej dyrektorowi placówki.
  2. W przypadku ponownej interwencji (powtórzenia się niedozwolonego zachowania wobec dziecka) niezbędne jest sporządzenie przez świadka notatki służbowej dotyczącej krzywdzenia dziecka przez pracownika i przekazanie jej dyrektorowi placówki. W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka (np. przemoc fizyczna, wykorzystywanie seksualne, znęcanie) dyrektor ma obowiązek zgłoszenia tego podejrzenia na policję lub zawiadomienia właściwej miejscowo prokuratury.
  3. Procedury interwencyjne realizowane przez dyrektora:
    • Rozmowa dyrektora z pracownikiem stosującym niedozwolone zachowania wobec dziecka i sporządzenie notatki służbowej dołączonej do akt personalnych pracownika.
    • Powołanie przez dyrektora zespołu interwencyjnego w składzie: dyrektor, psycholog, osoba odpowiedzialna za realizację Polityki Ochrony Dzieci w placówce. Zespół interwencyjny opracowuje zalecenia dla pracownika krzywdzącego dzieci i określa konsekwencje braku ich realizacji: zawieszenie w czynnościach lub dyscyplinarne zwolnienie z pracy.
    • Podpisanie kontraktu, między dyrektorem i pracownikiem naruszającym wytyczne dotyczące niedozwolonych zachowań wobec dzieci, zawierającego opracowane przez zespół interwencyjny zalecenia mające na celu powstrzymanie dalszego krzywdzenia dzieci i konsekwencje braku zastosowania się do tych zaleceń przez pracownika
  4. Rozpoczęcie wobec nauczyciela procedury dyscyplinarnej przez dyrektora zgodnie z Rozdziałem 10 Karty Nauczyciela „Odpowiedzialność dyscyplinarna” lub rozpoczęcie procedury dyscyplinarnej wobec innego pracownika niż nauczyciel w oparciu o Kodeks Pracy. Rozwiązanie umowy z wolontariuszem/praktykantem. W każdym z przypadków, gdy istnieje podejrzenie popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka (np. przemoc fizyczna, wykorzystywanie seksualne, znęcanie), zgłoszenie tego podejrzenia przez dyrektora na policję lub zawiadomienie właściwej miejscowo prokuratury.
  5. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, zespół interwencyjny zaprasza opiekunów dziecka na spotkanie, podczas którego przedstawia podjęte procedury interwencyjne. Zespół interwencyjny może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania zespołu interwencyjnego z opiekunami dziecka sporządza się protokół.
  6. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia dziecka przez pracownika zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.
  7. Ze wszystkich podjętych kroków sporządzane są notatki służbowe z załącznikami (rozwiązanie umowy, protokół, kopie pisma do opiekunów dziecka) do dokumentacji kancelaryjnej.

§ 2

W przypadku podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone w rodzinie, z powodu ujawnienia przez dziecko doświadczenia krzywdzenia lub pozyskania przez pracowników przedszkola informacji o krzywdzeniu dziecka przez jego opiekunów podejmowane są następujące interwencje:

  1. W przypadku podejrzenia, że dobro dziecka jest zagrożone np. dziecko jest zaniedbywane w obszarze higieny, zdrowia, żywienia itp., dyrektor spotyka się z opiekunami dziecka w celu wyjaśnienia sprawy, ustalenia zasad dalszego postępowania oraz poinformowania opiekunów o skutkach negatywnych działań lub zaniechań wobec dziecka.

1.1. Z opiekunami dziecka zostaje podpisany kontrakt, który w sposób wyraźny określa zasady współpracy w celu udzielania pomocy dziecku. Opiekunowie mogą liczyć na wsparcie psychologiczne i pedagogiczne zespołu przedszkola oraz informacje dotyczące oferty wsparcia poza przedszkolem, w specjalistycznych placówkach udzielających pomocy rodzinie.

1.2. W przypadku, gdy opiekunowie dziecka nie będą chcieli podpisać kontraktu lub też nie będą się stosowali się do zasad zapisanych w kontrakcie dyrektor występuje do sądu rodzinnego i opiekuńczego z wnioskiem o wgląd w sytuację rodzinną dziecka/rodziny.

  1. W przypadku podejrzenia stosowania przemocy fizycznej/psychicznej wobec dziecka przez opiekuna/ów dyrektor informuje opiekunów o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka przez wszczęcie procedury „Niebieskiej Karty”.

2.1. Wszczęcie procedury „Niebieskiej Karty” następuje przez wypełnienie przez dyrektora formularza „Niebieska Karta – A” i przekazanie go do przewodniczącego właściwego miejscowo zespołu interdyscyplinarnego nie później niż w terminie 7 dni od dnia wszczęcia procedury. Do wszczęcia procedury nie jest wymagana zgoda osoby pokrzywdzonej przemocą w rodzinie. Kopię wypełnionego formularza „Niebieska Karta – A” należy pozostawić u wszczynającego procedurę.

 2.2. Przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego po otrzymaniu formularza „Niebieska Karta – A” niezwłocznie, lecz nie później niż w ciągu 3 dni od dnia jego otrzymania przekazuje formularz członkom zespołu interdyscyplinarnego.

2.3. Wypełnienie formularza „Niebieska Karta – A” następuje w obecności opiekuna, co, do którego nie ma podejrzenia o stosowaniu przemocy w rodzinie lub innej najbliższej dziecku osoby pełnoletniej.

2.4. Rozmowa z dzieckiem, co, do którego istnieje podejrzenie, że jest dotknięte przemocą w rodzinie przeprowadzana jest przez psychologa lub pedagoga, do którego dziecko ma zaufanie; w warunkach zapewniających mu poczucie bezpieczeństwa i gwarantujących swobodę wypowiedzi i poszanowanie godności, a także w obecności rodzica, opiekuna prawnego lub faktycznego.

2.5. Jeżeli to te osoby mogą być sprawcami przemocy wobec dziecka, to działania z udziałem dziecka przeprowadza się w obecności pełnoletniej osoby najbliższej w rozumieniu art. 115 § 11 Kodeksu Karnego (współmałżonek, wstępni, zstępni, rodzeństwo i powinowaci, a także osoby pozostające w faktycznym wspólnym pożyciu z osobą pokrzywdzoną).

 2.6. Formularz „Niebieska Karta – B” przekazywany jest opiekunowi, co, do którego nie ma podejrzenia o stosowaniu przemocy w rodzinie lub innej najbliższej dziecku osobie pełnoletniej.

  1. W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka przez opiekuna/ów dyrektor zobowiązany jest do zgłoszenia tego podejrzenia na policję lub zawiadomienie właściwej miejscowo prokuratury.
  2. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punktach poprzedzających.
  3.  Ze wszystkich podjętych kroków sporządzane są notatki służbowe z załącznikami (kontrakty z opiekunami, kopie „Niebiskiej Karty”) do dokumentacji kancelaryjnej.

§ 3

  1. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) kierownictwo placówki powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: pedagog/psycholog, wychowawca dziecka, kierownictwo placówki, inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej określani jako: zespół interwencyjny).
  2. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga szkolnego oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu, informacji. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.

§ 4

W każdym przypadku krzywdzenia dziecka lub podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka sporządzany jest plan pomocy dziecku będącemu ofiarą krzywdzenia.

  1. Plan pomocy dziecku zawiera wskazania dotyczące:

1.1. Podjęcia przez przedszkole działań mających zapewnić dziecku poczucie bezpieczeństwa.

1.2. Zapewnienia dziecku wsparcia pedagogicznego i psychologicznego przez rozmowę dziecka z psychologiem/pedagogiem, do którego dziecko ma zaufanie.

1.3. Spotkania z opiekunami dziecka i poinformowania ich o zaobserwowanych sytuacjach krzywdzenia dziecka, a także przedstawienia im planu pomocy dziecku i nawiązanie współpracy przy jego realizacji.

1.4. Skierowania dziecka do specjalistycznej placówki udzielającej pomocy i wsparcia. 1.5. Monitorowania sytuacji dziecka przez obserwowanie zachowania, wyglądu i samopoczucia dziecka.

  1. Współpraca z opiekunami dziecka krzywdzonego polega na:

2.1. poinformowaniu opiekunów dziecka o zaobserwowanych sytuacjach krzywdzenia dziecka lub podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka (w przypadku krzywdzenia dziecka w rodzinie poinformowanie opiekuna niekrzywdzącego oraz prokuratury),

 2.2. zapewnieniu opiekunom dziecka wsparcia psychologicznego przez rozmowę z psychologiem przedszkolnym;

2.3. zaangażowaniu opiekunów w udzielanie dziecku pomocy przez podpisanie kontraktu zobowiązującego ich do podjęcia określonych działań, np.: - zgłoszenie się do specjalistycznej placówki udzielającej pomocy i wsparcia, - umożliwienie specjalistycznej diagnozy dziecka, - zapewnienie dziecku terapii odpowiedniej do problemów i potrzeb dziecka, - uczestnictwo opiekunów dziecka w warsztatach umiejętności wychowawczych, terapii małżeńskiej;

2.4. regularnych spotykaniach z opiekunami dziecka krzywdzonego w celu omawiania postępów w realizacji zaleceń oraz ustalania dalszych działań mających na celu powstrzymanie dalszego krzywdzenia dziecka.

2.5. W przypadku, gdy opiekunowie dziecka nie będą chcieli podpisać kontraktu lub też nie będą realizowali zaleceń w nim zawartych dyrektor występuje do sądu rodzinnego i opiekuńczego z wnioskiem o wgląd w sytuację rodzinną dziecka/rodziny w powodu zaniedbywania potrzeb i ignorowania problemów dziecka.

2.6 Ze wszystkich podjętych kroków sporządzane są notatki służbowe z załącznikami (kontrakty z opiekunami, plan pomocy dziecku) do dokumentacji kancelaryjnej)

 

 §5

  1. Z przebiegu całej interwencji sporządza się kartę interwencji do dokumentacji kancelaryjnej . Wzór karty stanowi załącznik nr 1 do niniejszej Polityki.
  2. Wszyscy pracownicy Przedszkola Specjalnego nr 188  i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych uzyskały informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych

 

Rozdział IV Zasady ochrony wizerunku dziecka

§ 1

  1. Przedszkole Specjalne nr 188 zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  2. Placówka, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
  3. Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią -załącznik nr 3 do niniejszej Polityki.

§ 2

 

  1. Pracownikowi placówki nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie placówki bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
  2. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, pracownik placówki może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
  3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

§ 3

  1. Upublicznienie przez pracownika placówki wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
  2.  Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie youtube.com w celach promocyjnych).

 

Rozdział V Zasady dostępu dzieci do Internetu

§ 1

  1. W Przedszkolu Specjalnym nr 188 dzieci nie korzystają samodzielnie z dostępu do Internetu.  Nauczyciel jest odpowiedzialny za wybór materiału odpowiedniego do wieku dzieci.
  2. Dzieci biorą udział w zajęciach dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu realizowanych zgodnie z Podstawą programową wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego z dnia 14.02.2017 r.

 

Rozdział VI Monitoring stosowania Polityki

§ 1

  1. Kierownictwo Przedszkola Specjalnego nr 188 wyznacza Agnieszkę Siekan jako osobę odpowiedzialną za Politykę ochrony dzieci w placówce.
  2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki i prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Polityce.
  3. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród pracowników placówki, raz na pół roku, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi - załącznik nr 4 do niniejszej Polityki
  4. W ankiecie pracownicy placówki mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki w placówce.
  5.  Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników placówki ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje kierownictwu placówki.
  6.  Kierownictwo placówki wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom placówki, dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie Polityki.

 

Rozdział VII Przepisy końcowe

§ 1

Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia

  1. Wszyscy pracownicy Przedszkola Specjalnego nr 188 zobowiązani są do dostarczenia przed nawiązaniem stosunku pracy oryginału zaświadczenia niekaralności wydanego przez Krajowy Rejestr Karny. Praktykanci i wolontariusze są zobowiązani do podpisania oświadczenia o niekaralności będącego załącznikiem nr … do Polityki Ochrony Dzieci w Przedszkolu Specjalnym nr 188
  2. Zgodnie z art. ustawy z dnia 16 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczości na tle seksualnym przed nawiązaniem stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, opieką nad dziećmi; dyrektor zobowiązany jest do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle seksualnym (RSPTS) z dostępem ograniczonym. Obowiązek ten jest konieczny do spełnienia również w przypadku podejmowania współpracy w ramach wolontariatu lub praktyk studenckich.
  3. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników instytucji.
  4. Ogłoszenie dla rodziców następuje podczas obowiązkowego zebrania rodziców na początku roku szkolnego. Przewodniczący Rady Rodziców podpisuje deklarację zapoznania z dokumentem w imieniu społeczności rodziców i opiekunów. Tekst Polityki Ochrony Dzieci jest dostępny na stronie internetowej przedszkola, a także w wersji papierowej w placówce w miejscu ogólnodostępnym rodzicom i opiekunom.

 

 

 

Opracował zespół pedagogiczny Przedszkola Specjalnego nr 188

Warszawa, dn. 10.06.2024 r.

 

Załącznik nr 1

 

Zasady bezpiecznych relacji personelu Przedszkola Specjalnego nr 188 z dziećmi

 

Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników Przedszkola Specjalnego nr 188 jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. Personel realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, praktykantów i wolontariuszy. Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia.

Relacje dorosły-dziecko

Jesteś zobowiązany/a do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy Twoja reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Działaj w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji Twojego zachowania.

  1. W komunikacji z dziećmi wskazane jest  zachowanie cierpliwości i szacunek.
  2. Zakazane jest  zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie dziecka. Nie wolno krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
  3. Zakazane jest ujawnianie informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
  4.  Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, zostaw uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbaj, aby być w zasięgu wzroku innych. Możesz też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.
  5. Nie wolno Ci zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
  6. Zabronione jest używanie przemocy fizycznej i psychicznej wobec dziecka.
  7. Zachowania niedozwolone wobec dziecka: bicie, krzyczenie, szarpanie, kopanie, dotykanie dziecka w jego intymne miejsca.
  8. Zachowania niedozwolone w sferze psychicznej: zmuszanie do jedzenia, upokarzanie, poniżanie, grożenie, wyśmiewanie, zawstydzanie, szydzenie, manipulowanie, złe wypowiadanie się o dziecku,
  9. Komentowanie i opiniowanie dziecka przy innych dzieciach, osobach dorosłych.
  10. Pozostałe niedozwolone zachowania: podawanie alkoholu i innych środków psychoaktywnych, podawanie leków z wyłączeniem leków związanych z chorobami przewlekłymi.
  11. Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Każdy świadek jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze informuje o tym osobę odpowiedzialną i/lub postępuje zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.
  12. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, zachowaj tylko niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu i w korzystaniu z toalety. W każdej z czynności pielęgnacyjnej i higienicznej powinna asystować druga osoba z instytucji.
  13. W placówce obowiązuje równe traktowanie wychowanków polegające na obdarzaniu uwagą i troską wszystkich dzieci,  bez względu na ich płeć, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd. 
  14. Zakazane są jakichkolwiek relacje romantyczne lub seksualne. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.
  15. Nie wolno Ci utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli dyrekcja nie została o tym poinformowana, nie wyraziła na to zgody i nie uzyskała zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci.
  16. Nie wolno wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka.
  17. Nie wolno zachowywać się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych. Nie dotyczy to okazjonalnych podarków związanych ze świętami w roku szkolnym, np. kwiatów, prezentów składkowych czy drobnych upominków.
  18. Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.
  19. Nie wolno zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
  20. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).
  21. Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, musisz poinformować o tym dyrekcję, a rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
  22. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.
  23. Nie wolno nawiązywać kontaktów z dziećmi poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.

 

Relacje dziecko-dziecko

W sytuacjach wystąpienia zachowań trudnych u dzieci (np. bicie innych dzieci/dorosłych, plucie, autoagresja) dopuszczalne są niżej wymienione zachowania dorosłego (nauczyciela przedszkola, opiekuna) wobec dzieci na terenie przedszkola, których celem jest zagwarantowanie dzieciom bezpieczeństwa:

    1. Słowne ostrzeżenie dziecka: stanowczy ton komunikatu i zapowiedź konsekwencji (np. zakończenie zabawy),
    2. Odseparowanie dziecka od innych dzieci w sali grupy, w przypadku, kiedy jego niepożądane zachowanie powtarza się mimo słownych ostrzeżeń.
    3. Odizolowanie dziecka przy zapewnieniu mu opieki (czasowe wyprowadzenie do innego pomieszczenia, oddanie pod opiekę innej osoby: dyrektora / psychologa / pedagoga); poinformowanie dziecka, jak długo będzie przebywało w takim miejscu i co ma zrobić, aby powrócić do grupy.
    4. Przytrzymanie dziecka (tzw. holding) do czasu uspokojenia, w sytuacji, kiedy nie reaguje ono na słowne upomnienia i zachowuje się agresywnie wobec innych dzieci, dorosłych lub wobec siebie; poinformowanie dziecka, przy spełnieniu, jakich okoliczności przytrzymywanie zostanie przerwane; po całym zdarzeniu, kiedy dziecko jest spokojne, omówienie z nim zaistniałej sytuacji i propozycja pomocy w jej naprawieniu.  
    5. O zaistnieniu takiego zdarzenia pedagog/dyrektor informuje wyłącznie opiekuna/opiekunów dziecka w dniu wystąpienia zdarzenia przy odbiorze dziecka z przedszkola. Jeżeli dziecko jest odbierane przez osoby upoważnione, informacja powinna być przekazana opiekunom telefonicznie.
    6. W przypadku częstego (kilka razy tygodniowo i więcej) powtarzania się u dziecka zachowań agresywnych wobec innych dzieci i dorosłych, z opiekunami dziecka zostaje podpisany kontrakt zobowiązujący ich do udzielenia dziecku pomocy, np.: - diagnozy dziecka przez specjalistę spoza przedszkola, - zapewnienia dziecku terapii odpowiedniej do problemów i potrzeb dziecka: terapia behawioralna, trening umiejętności społecznych itp., - uczestnictwo opiekunów w warsztatach umiejętności wychowawczych.
  • Kontrakt zawiera również informacje o działaniach, jakie podejmie przedszkole, by pomóc dziecku w złagodzeniu / przezwyciężeniu zachowań agresywnych i umożliwieniu pozostania w przedszkolu, np.: - badanie psychologiczne dziecka w przedszkolu, - dodatkowe szkolenia dla nauczycieli, - superwizje pracy zespołu pedagogicznego.
  • W przypadku, gdy opiekunowie dziecka nie będą chcieli podpisać kontraktu lub też nie będą się stosowali do przyjętych wspólnie postanowień dyrektor występuje do sądu rodzinnego i opiekuńczego z wnioskiem o wgląd w sytuację rodzinną dziecka/rodziny z powodu zaniedbywania potrzeb i ignorowania problemów dziecka.
  •  Zgodnie ze Statutem Przedszkola Specjalnego nr 188, Dyrektor przedszkola po przyjęciu stosownej uchwały przez Radę Pedagogiczną, może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach: - na pisemny wniosek rodziców; - nieobecność dziecka w Przedszkolu trwająca więcej niż jeden miesiąc bez poinformowania Przedszkola o fakcie tej nieobecności przed jej zaistnieniem lub w czasie jej trwania; - rażącego i uporczywego nieprzestrzegania przez rodziców postanowień Statutu, - ze względu na zachowanie dziecka uniemożliwiające zapewnienie bezpieczeństwa temu dziecku lub innym dzieciom i niepodjęcia przez rodziców propozycji współpracy z przedszkolem lub innymi placówkami, mającej na celu udzielenie dziecku pomocy np. poprzez podjęcie terapii lub, gdy wykorzystane zostały wszelkie możliwości zmiany tej sytuacji, co zostało stosownie udokumentowane.
  •  W przypadku zaistnienia którejś z sytuacji wymienionych  Dyrektor przesyła do rodziców pisemne zawiadomienie, informujące o przewidywanych skutkach prawnych w sytuacji niepodjęcia przez rodziców działań mających na celu zniwelowanie przesłanek będących podstawą zawiadomienia.
  • W sytuacji braku podjęcia przez rodziców działań mających na celu wyeliminowanie przesłanek opisanych w zawiadomieniu, Dyrektor w drodze decyzji skreśla dziecko z listy uczęszczających do Przedszkola.
  •  O wydanej decyzji dotyczącej skreślenia dziecka z listy uczęszczających do Przedszkola Dyrektor pisemnie zawiadamia rodziców dziecka.
  • Od decyzji Dyrektora o skreśleniu dziecka z listy uczęszczających do Przedszkola przysługuje odwołanie w formie pisemnej.
  • Ze wszystkich podjętych kroków sporządzane są notatki służbowe do dokumentacji kancelaryjnej OPIEKA NAD DZIEĆMI / Polityka Ochrony (436)

W sytuacjach wystąpienia zachowań trudnych ze strony grupy przedszkolnej względem dziecka / dzieci w grupie (np. wykluczanie, dyskryminacja, wyśmiewanie, zastraszanie, bicie) zostanie przeprowadzona interwencja, która obejmuje:

  1. Spotkanie zespołu interwencyjnego w składzie: dyrektor, pedagodzy prowadzący grupę, psycholog.
  2. Spotkanie z rodzicami / opiekunami wszystkich dzieci uczęszczających do grupy w celu omówienia sytuacji oraz wypracowanie wspólnego rozwiązania.
  3. Poinformowanie o zaistniałej sytuacji oraz podejmowanych krokach koordynatora Polityki Ochrony Dzieci w przedszkolu.
  4. Wdrożenie rozwiązania i monitorowanie sytuacji w grupie.
  5. Zapewnienie wsparcia psychologicznego dziecku oraz w razie potrzeby jego rodzicom / opiekunom. 
  6. W przypadku braku zmian lub pogłębienia zachowań trudnych w grupie, Zespół interwencyjny podejmie przeprowadzenie nowej ścieżki interwencji przygotowanej we współpracy / po konsultacjach z instytucjami lub/i organizacjami zajmującymi się udzielaniem pomocy dzieciom i ich rodzinom (poradnie psychologicznopedagogiczne, organizacje pozarządowe, placówki specjalistycznego poradnictwa, ośrodki wsparcia dzieci i rodziny.
  7. Ze wszystkich podjętych kroków sporządzane są notatki służbowe do dokumentacji kancelaryjnej.

 

 

Załącznik nr 2

 

Zasady bezpiecznej rekrutacji w Przedszkolu Specjalnym nr 188

 

  1. Poznaj dane kandydata/kandydatki, które pozwolą Ci jak najlepiej poznać jego/jej kwalifikacje, w tym stosunek do wartości podzielanych przez placówkę, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności. Placówka musi zadbać, aby osoby przez nią zatrudnione (w tym osoby pracujące na podstawie umowy zlecenie oraz wolontariusze/stażyści) posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne. Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby zatrudnianej do dzieci i podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz przestrzegania ich praw, placówka może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących:

a. wykształcenia,

b. kwalifikacji zawodowych,

c. przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.

W każdym przypadku placówka musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Placówka powinna zatem znać:

a. imię (imiona) i nazwisko,

b. datę urodzenia,

c. dane kontaktowe osoby zatrudnianej.

  1. Poproś kandydata/kandydatkę o referencje z poprzednich miejsc zatrudnienia. Placówka może prosić kandydata/kandydatkę o przedstawienie referencji od poprzedniego pracodawcy lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może wystawić. Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest zgoda kandydata/kandydatki. Niepodanie takich danych w świetle obowiązujących przepisów nie powinno rodzić dla tej osoby negatywnych konsekwencji w postaci np. odmowy zatrudnienia wyłącznie w oparciu o tę podstawę. Placówka nie może samodzielnie prowadzić tzw. screeningu osób ubiegających się o pracę, gdyż ograniczają ją w tym zakresie przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych oraz Kodeksu pracy.
  2. Pobierz dane osobowe kandydata/kandydatki, w tym dane potrzebne do sprawdzenia jego/jej danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym. Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi placówka jest zobowiązana sprawdzić osobę zatrudnianą w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 lat wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Rejestr dostępny jest na stronie: rps.ms.gov.pl. By móc uzyskać informacje z rejestru z dostępem ograniczonym, konieczne jest uprzednie założenie profilu placówki. Aby sprawdzić osobę w Rejestrze placówka potrzebuje następujących danych kandydata/ kandydatki: a. imię i nazwisko, b. data urodzenia, c. pesel, d. nazwisko rodowe, e. imię ojca, f. imię matki. Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.
  3. Pobierz od kandydata/kandydatki informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189 a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia  29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
  4. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinna przedłożyć Ci również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów.
  5. Pobierz od kandydata/kandydatki oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej.
  6. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat/ kandydatka składa pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189 a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
  7. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
  8. Gdy pozwalają na to przepisy prawa, placówka jest zobowiązana do domagania się od osoby zatrudnianej zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego. Zaświadczenia z KRK można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują, że pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności. Wymóg niekaralności obowiązuje m.in. pracowników samorządowych oraz nauczycieli, w tym nauczycieli zatrudnionych w placówkach publicznych oraz niepublicznych.
  9. W przypadku niemożliwości przedstawienia poproś kandydata/kandydatkę o złożenie oświadczenia o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych.

 

Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony dzieci

.......................................................................... miejsce i data

Ja, .......................................................................... nr PESEL .......................................................................... oświadczam, że nie byłam/em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie. Ponadto oświadczam, że zapoznałam/-em się z zasadami ochrony dzieci obowiązującymi w .......................................................................... i zobowiązuję się do ich przestrzegania.

..........................................................................(podpis)

 

 

Załącznik nr 3

 

Karta interwencji - wzór

1. Imię i nazwisko dziecka

2. Przyczyna interwencji

3. Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia

4. Opis działań podjętych przez dyrektora

  • data
  • działanie

5. Spotkanie z opiekunami dziecka

  • data
  • opis spotkania

6. Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe)

  • zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,
  • wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny,
  • inny rodzaj interwencji. Jaki? ............................................................................................................. ............................................................................................................. ............................................................................................................. ............................................................................................................. .

7. Dane dotyczące interwencji

  • data interwencji
  • nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję

8. Wyniki interwencji:

  • działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli instytucja uzyskała informacje o wynikach
  • działania placówki
  • działania rodziców
  • data działań

 

 

Załącznik nr 4

 

Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci w Przedszkolu Specjalnym nr 188

 

Zasady powstały w oparciu o obowiązujące przepisy prawa

Nasze wartości

  1. W naszych działaniach kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.
  2. Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu sukcesów dzieci, dokumentowaniu naszych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo dzieci. Wykorzystujemy zdjęcia/nagrania pokazujące szeroki przekrój dzieci – chłopców i dziewczęta, dzieci w różnym wieku, o różnych uzdolnieniach, stopniu sprawności i reprezentujące różne grupy etniczne.
  3. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest tylko wtedy wiążąca, jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zostali poinformowani o sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku.

Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków dzieci poprzez:

  1. Pytanie o pisemną zgodę rodziców/opiekunów prawnych oraz o zgodę dzieci przed zrobieniem i publikacją zdjęcia/nagrania.
  2. Udzielenie wyjaśnień, do czego wykorzystamy zdjęcia/nagrania i w jakim kontekście, jak będziemy przechowywać te dane i jakie potencjalne ryzyko wiąże się z publikacją zdjęć/ nagrań online.
  3. Unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia i nazwiska. Jeśli konieczne jest podpisanie dziecka używamy tylko imienia.
  1. Rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku dotyczących m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem dziecka (np. w przypadku zbiórek indywidualnych organizowanych przez naszą instytucję). 
  2. Zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań dzieci poprzez przyjęcie zasad: • wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go w negatywnym kontekście, • zdjęcia/nagrania dzieci powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać dzieci w grupie, a nie pojedyncze osoby.
  3. Przyjęcie zasady, że wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać dyrekcji, podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.

 

Rejestrowanie wizerunków dzieci do użytku w Przedszkolu Specjalnym nr 188

 W sytuacjach, w których nasza instytucja rejestruje wizerunki dzieci do własnego użytku, deklarujemy, że:

  1. Dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zawsze będą poinformowani o tym, że dane wydarzenie będzie rejestrowane.
  2. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na rejestrację wydarzenia zostanie przyjęta przez nas na piśmie.
  3. Jeśli rejestracja wydarzenia zostanie zlecona osobie zewnętrznej (wynajętemu fotografowi lub kamerzyście) zadbamy o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży poprzez:

• zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania niniejszych wytycznych,

 • zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do noszenia identyfikatora w czasie trwania wydarzenia,

 • niedopuszczenie do sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie przebywała z dziećmi bez nadzoru pracownika naszej instytucji,

• poinformowanie rodziców/opiekunów prawnych oraz dzieci, że osoba/firma rejestrująca wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia i upewnienie się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci.

 Jeśli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda rodziców/opiekunów prawnych dziecka nie jest wymagana.

Rejestrowanie wizerunków dzieci do prywatnego użytku

W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub widzowie szkolnych wydarzeń i uroczystości itd. rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, informujemy na początku każdego z tych wydarzeń o tym, że:

  1. Wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki dzieci i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku dzieci – przez ich rodziców/opiekunów prawnych.
  2. Zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki dzieci nie powinny być udostępniane w mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że rodzice lub opiekunowie prawni tych dzieci wyrażą na to zgodę.
  3. Przed publikacją zdjęcia/nagrania online zawsze warto sprawdzić ustawienia prywatności, aby upewnić się, kto będzie mógł uzyskać dostęp do wizerunku dziecka.

Rejestrowanie wizerunku dzieci przez osoby trzecie i media.

  1. Jeśli przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą chcieli zarejestrować organizowane przez nas wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę dyrekcji. W takiej sytuacji upewnimy się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci. Oczekujemy informacji o:

• imieniu, nazwisku i adresie osoby lub redakcji występującej o zgodę,

• uzasadnieniu potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacji, w jaki sposób i w jakim kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał,

• podpisanej deklaracji o zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym/

  1. Personelowi instytucji nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom nieupoważnionym utrwalania wizerunku dziecka na terenie instytucji bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna prawnego dziecka oraz bez zgody dyrekcji.
  2. Personel instytucji nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi, nie przekazuje mediom kontaktu do rodziców/opiekunów prawnych dzieci i nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego rodzica/opiekuna prawnego. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
  3. W celu realizacji materiału medialnego dyrekcja może podjąć decyzję o udostępnieniu wybranych pomieszczeń instytucji dla potrzeb nagrania. Dyrekcja podejmując taką decyzję poleca przygotowanie pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić rejestrowanie przebywających na terenie instytucji dzieci.

 

Zasady w przypadku niewyrażenia zgody na rejestrowanie wizerunku dziecka

 Jeśli dzieci, rodzice lub opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku dziecka, będziemy respektować ich decyzję. Z wyprzedzeniem ustalimy z rodzicami/opiekunami prawnymi i dziećmi, w jaki sposób osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych. Rozwiązanie, jakie przyjmiemy, nie będzie wykluczające dla dziecka, którego wizerunek nie powinien być rejestrowany.

 

Przechowywanie zdjęć i nagrań

Przechowujemy materiały zawierające wizerunek dzieci w sposób zgodny z prawem i bezpieczny dla dzieci:

  1. Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w zamkniętej na klucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez instytucję. Nośniki będą przechowywane przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji i/lub okres ustalony przez placówkę w polityce ochrony danych osobowych.
  2. Nie przechowujemy materiałów elektronicznych zawierających wizerunki dzieci na nośnikach nieszyfrowanych ani mobilnych, takich jak telefony komórkowe i urządzenia z pamięcią przenośną (np. pendrive).
  3. Nie wyrażamy zgody na używanie przez pracowników osobistych urządzeń rejestrujących (tj. telefony komórkowe, aparaty fotograficzne, kamery) w celu rejestrowania wizerunków dzieci.
  4. Jedynym sprzętem, którego używamy jako instytucja, są urządzenia rejestrujące należące do instytucji.

 

 

 

Załącznik nr 5

 

Monitoring standardów – ankieta MONITORING STANDARDÓW -odpowiedzi TAK/ NIE

 

  1. Czy wiesz na czym polega program Chronimy Dzieci?
  2. Czy znasz standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem, obowiązujące w placówce, w której pracujesz?
  3. Czy zapoznałeś się z dokumentem Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem? 
  4. Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci?
  5. Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci?
  6. Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem przez innego pracownika?
  7. Czy masz jakieś uwagi/ poprawki/sugestie dotyczące Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem?

 

 

 

Kontakt

Przedszkole Specjalne 188

Kielecka 20
02-550 Warszawa

telefon: 22 849 94 17
e-mail: ps188@eduwarszawa.pl

Mapa dojazdu

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.