Statut Przedszkola Specjalnego Nr 188 dla dzieci z wadami wzroku, słabowidzących i niewidomych w Warszawie
Niniejszy Statut został opracowany na podstawie:
- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r.- Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.),
- Ustawy z 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022r. poz. 1116),
- Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 ze zm.),
- Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989r. (Dz.U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526 ze zm.),
- Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz.U. Nr 100, poz. 908),
- Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 oraz z 2022 r. poz. 935, 1116, 1700 i 1730),
- Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018 poz. 1000),
- Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016 r.,
- Aktów wykonawczych do ustaw.
Spis treści
Rozdział 1 Postanowienia ogólne. 4
Rozdział 2 Cele i zadania przedszkola. 5
Rozdział 3 Sposób realizacji zadań przedszkola. 7
Rozdział 4 Organy Przedszkola. 8
Rozdział 5 Organizacja pracy przedszkola. 12
Rozdział 6 Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola. 14
Rozdział 7 Formy współdziałania z rodzicami 16
Rozdział 8 Czas pracy przedszkola. 19
Rozdział 9 Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i korzystanie z wyżywienia. 19
Rozdział 10 Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola. 20
Rozdział 11 Prawa i obowiązki dzieci 23
Rozdział 13 Postanowienia końcowe. 25
Rozdział 1 Postanowienia ogólne
- Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
- przedszkolu- należy przez to rozumieć Przedszkole Specjalne Nr 188,
- ustawie- należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz.59),
-
statucie- należy przez to rozumieć Statut Przedszkola Specjalnego 188
w Warszawie, -
dyrektorze- należy przez to rozumieć dyrektora Przedszkola Specjalnego Nr 188
w Warszawie, - radzie pedagogicznej- należy przez to rozumieć radę pedagogiczną Przedszkola Specjalnego Nr 188 w Warszawie,
- dzieciach- należy przez to rozumieć wychowanków zapisanych w danym roku szkolnym do Przedszkola Specjalnego Nr 188 w Warszawie,
- rodzicach- należy przez to rozumieć prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem,
- nauczycielu- należy przez to rozumieć wychowawcę oddziału, nauczycieli specjalistów oraz innych pracowników pedagogicznych przedszkola,
- organie prowadzącym- należy przez to rozumieć Miasto Stołeczne Warszawa,
- organie sprawującemu nadzór pedagogiczny- należy przez to rozumieć Mazowieckie Kuratorium Oświaty.
- Przedszkole Specjalne Nr 188 dla w Warszawie jest przedszkolem specjalnym, publicznym w rozumieniu ustawy, przeznaczonym dla dzieci słabowidzących, z wadami wzroku, zezem, niedowidzeniem i innymi schorzeniami narządu wzroku oraz niewidomych.
- Siedziba przedszkola znajduje się w budynku przy ul. Kieleckiej 20 w Warszawie.
-
Organem prowadzącym przedszkole jest Miasto Stołeczne Warszawa z siedzibą
w Warszawie (00-950), pl. Bankowy 3/5. - Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty.
- Przedszkole jest jednostką budżetową.
- Szczegółowe zasady gospodarki finansowej przedszkola regulują odrębne przepisy.
-
Obsługę finansową przedszkola sprawuje Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty
dla Dzielnicy Mokotów m.st. Warszawy. - Przedszkole używa pieczęci i stempli zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Zasady rekrutacji oraz kryteria przyjęcia dziecka do przedszkola określa ustawa.
- Termin i zasady rekrutacji przyjęcia dzieci do przedszkola określa corocznie organ prowadzący.
- Głównym kryterium przyjęcia dziecka do przedszkola jest posiadanie przez nie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego ze względu na niepełnosprawność wzrokową dziecka.
- Podstawowa rekrutacja dzieci do przedszkola odbywa się raz w roku. Dopuszcza się możliwość przyjmowania dzieci do przedszkola w ciągu całego roku szkolnego, jeżeli placówka dysponuje wolnymi miejscami.
Rozdział 2 Cele i zadania przedszkola
-
Przedszkole realizuje cele i zadania określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz profilaktyczno-lecznicze.
-
Celem przedszkola jest:
- wsparcie całościowego rozwoju dziecka w osiąganiu dojrzałości umożliwiającej podjęcie nauki w szkole,
- leczenie i rehabilitacja wzroku dzieci odpowiednio do ich potrzeb i możliwości przedszkola,
- kształtowanie cech i postaw dziecka, pozwalających mu w przyszłości na aktywne uczestnictwo w życiu społecznym.
-
Zadaniem przedszkola jest umożliwienie dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego, w szczególności poprzez:
- pełną realizację programów wychowania przedszkolnego i dostosowanie treści, metod i organizacji poszczególnych zajęć do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci,
- zapewnienie warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci wiedzy i umiejętności niezbędnych na kolejnym etapie edukacyjnym,
- promowanie zdrowego stylu życia i przeciwdziałanie współczesnym zagrożeniom,
- udzielanie dzieciom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- umożliwienie dzieciom rozwijania zainteresowań i uzdolnień,
-
umożliwianie dzieciom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych
oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, podtrzymywanie
i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej w integracji ze środowiskiem przedszkolnym, - zapewnienie dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w przedszkolu.
-
W celu wspierania potencjału rozwojowego dzieci i stwarzania im warunków
do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola i środowisku lokalnym, przedszkole organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną. - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna organizowana jest dla wszystkich dzieci uczęszczających do przedszkola. Polega na realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego, rozpoznawaniu i zaspakajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci, a także na rozpoznawaniu ich indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie w przedszkolu.
- Nauczyciele i specjaliści, w toku bieżącej pracy podejmują działania diagnozujące (rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe dzieci) oraz wspierające.
- Zespół d/s pomocy psychologiczno-pedagogicznej podczas posiedzeń organizowanych 2 razy w roku szkolnym dokonuje wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka.
- Forma, zakres, czas i okres udzielanej dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej określa indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), uwzględniający realizację zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wielospecjalistyczną ocenę funkcjonowania dziecka w przedszkolu.
- Dyrektor przedszkola na podstawie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka i wniosków zespołu przydziela każdemu dziecku odpowiedni zakres pomocy psychologiczno-pedagogicznej, formę i czas jej trwania.
- W przedszkolu organizowane są zajęcia specjalistyczne (rewalidacyjne), stymulujące rozwój dzieci, dostosowane do ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych.
- Przedszkole organizuje i udziela rodzicom dzieci i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegającej na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest nieodpłatne.
- Szczegółowe zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu oraz warunki organizowania nauki i opieki dzieci z niepełnosprawnością określają odrębne przepisy.
- Dzieci niebędące obywatelami polskimi oraz obywatele polscy, którzy pobierali naukę w przedszkolach funkcjonujących w systemach oświatowych innych państw, korzystają z nauki i opieki na warunkach określonych w odrębnych przepisach.
- Przedszkole zapewnia integrację dzieci niebędących obywatelami polskimi ze środowiskiem przedszkolnym i wspomaga ich w pokonaniu trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z kształceniem za granicą.
- Przedszkole może organizować zajęcia religii.
- Podstawą udziału dziecka w zajęciach z religii jest życzenie wyrażone przez rodzica w formie pisemnego oświadczenia.
- Zasady organizacji religii w przedszkolu określają odrębne przepisy.
-
Celem przedszkola jest:
Rozdział 3 Sposób realizacji zadań przedszkola
- Przedszkole pełni jednocześnie funkcję edukacyjno-wychowawczą i terapeutyczno-rewalidacyjną. Prowadzi terapię wzroku dzieci odpowiednio do ich potrzeb i możliwości oraz możliwości placówki. Prowadzi terapię dzieci niewidomych.
-
Zadania przedszkola realizowane są w szczególności w formie zajęć kierowanych
i niekierowanych, zajęć specjalistycznych a także swobodnych zabaw dzieci. -
W sposobie realizacji zadań przedszkole uwzględnia:
- indywidualne potrzeby i możliwości wzrokowe oraz zdrowotne dzieci;
- możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy;
- specjalne potrzeby edukacyjne dzieci wynikające z:
- niepełnosprawności,
- szczególnych uzdolnień,
- specyficznych trudności w uczeniu się,
- zaburzeń komunikacji językowej,
- chorób przewlekłych,
- sytuacji kryzysowej lub traumatycznej,
- czynników środowiskowych,
- trudności adaptacyjnych,
- potrzebę prowadzenia diagnozy i obserwacji dzieci w celu monitorowania ich rozwoju,
- bezpieczeństwo psychiczne dzieci,
-
organizację przestrzeni przedszkola zapewniającej bezpieczne funkcjonowanie
i stymulującej rozwój dzieci.
- Wobec rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola, przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:
- wspiera w terapii widzenia oraz orientacji przestrzennej dzieci,
- pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,
- informuje na bieżąco o postępach dziecka,
-
uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych
w przedszkolu, - uwzględnia odrębne potrzeby dziecka wynikające z sytuacji rodzinnej.
Rozdział 4 Organy Przedszkola
- Organami przedszkola są:
- dyrektor,
- rada pedagogiczna,
- rada rodziców.
- Dyrektor jest jednoosobowym organem wykonawczym przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz.
- Dyrektor wykonuje obowiązki, a także posiada uprawnienia określone w odrębnych przepisach dla:
- kierownika jednostki budżetowej, w której odpowiada za całość gospodarki finansowej, w tym organizowanie zamówień publicznych,
- organu administracji publicznej w sprawach wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń oraz innych oddziaływań administracyjno-prawnych na podstawie odrębnych przepisów,
- przewodniczącego rady pedagogicznej,
- organu nadzoru pedagogicznego dla przedszkola.
- Szczegółowe kompetencje dyrektora określa ustawa oraz odrębne przepisy dotyczące obowiązków i uprawnień wymienionych w ust. 2.
- Dyrektor przyjmuje skargi i wnioski dotyczące organizacji pracy przedszkola przekazane na piśmie, drogę elektroniczną lub złożone ustnie do protokołu.
- Skargi, które nie zawierają imienia i nazwiska oraz adresu wnoszącego skargę pozostawia się bez rozpoznania.
- Szczegółowy tryb przyjmowania i rozpatrywania skarg w przedszkolu określony jest zarządzeniem dyrektora przedszkola.
- Dyrektor organizuje kontrolę zarządczą zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Organizuje i przeprowadza rekrutację dzieci do przedszkola na podstawie odrębnych przepisów.
- Zapewnia ochronę przetwarzanych danych z zachowaniem gwarancji należytego bezpieczeństwa i poufności powierzonych informacji.
- Dyrektor jako Administrator, w procesach przetwarzania danych uwzględnia charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie i wadze zagrożenia. Jednocześnie zatwierdza i wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z przepisami prawa ochrony danych osobowych, a także poddawane systematycznym przeglądom i aktualizacji.
-
Realizuje ustawowe zadania zabezpieczenia i ustala zasady przetwarzania danych osobowych, osób których dane dotyczą, w szczególności dane osobowe osób korzystających z przedszkola, rodziców, opiekunów prawnych oraz pracowników
i współpracowników placówki. -
Sprawuje nadzór poprzez wyznaczenie Inspektora Ochrony Danych Osobowych realizującego przepisy prawa ochrony danych osobowych w zakresie zadań wymienionych w pkt 1 i 2, w zgodności z art. 39 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie
o ochronie danych, Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016 r). -
Inspektor Ochrony Danych Osobowych podlega bezpośrednio administratorowi zgodnie
z przepisami prawa o ochronie danych osobowych. - Dyrektor przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną i radą rodziców:
- przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informuje o działalności placówki,
- informuje nauczycieli o zmianach w przepisach prawa oświatowego,
- powołuje zespoły nauczycielskie,
- zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań i w ich doskonaleniu zawodowym,
- uczestniczy w procedurze awansu zawodowego nauczycieli; nadaje stopień awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego,
- dokonuje oceny pracy nauczyciela,
- służy pomocą radzie rodziców we wszystkich sprawach dotyczących przedszkola.
- Dyrektor ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz innej dokumentacji kancelaryjno- archiwalnej, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- W przypadku nieobecności dyrektora zastępuje go inny nauczyciel wyznaczony przez organ prowadzący, który wykonuje zadania w ramach otrzymanego pełnomocnictwa.
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
-
W skład rady pedagogicznej wchodzą dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni
w przedszkolu. -
Rada pedagogiczna działa na podstawie ustalonego przez siebie regulaminu, który określa:
- skład i strukturę rady pedagogicznej;
- organizację zebrań i tryb podejmowania uchwał;
- sposób dokumentowania zebrań rady.
- Kompetencje stanowiące i opiniujące rady pedagogicznej określa ustawa.
- Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej, jeśli są one niezgodne z prawem i powiadamia o tym organ prowadzący oraz organ nadzoru pedagogicznego.
- Rada rodziców jest kolegialnym organem przedszkola, reprezentującym ogół rodziców w danym roku szkolnym.
- Wewnętrzną strukturę rady rodziców, tryb jej pracy oraz szczegółowy sposób przeprowadzania wyborów i zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa jej regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
- Kompetencje stanowiące i opiniujące rady rodziców określa ustawa.
- Dokumentacja działania rady rodziców jest przechowywana w przedszkolu i udostępniana na zgodą przewodniczącego rady.
- Rada rodziców może występować do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola.
- W celu wspierania działalności statutowej przedszkola rada rodziców gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
- Organy przedszkola działają samodzielnie na podstawie i w granicach prawa.
- Działalność organów przedszkola jest jawna, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
- Organy tworzą warunki do współpracy opartej na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
- Dyrektor może organizować wspólne spotkanie przedstawicieli organów kolegialnych przedszkola.
- Koordynatorem współdziałania organów jest dyrektor przedszkola.
- W przypadku sporu między organami przedszkola, obowiązkiem tych organów jest dążenie do rozstrzygnięcia sporu w trybie negocjacji, w których udział biorą wyłącznie członkowie tych organów.
- Sprawy sporne między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor, o ile nie jest jedną ze stron konfliktu.
- W przypadku gdy dyrektor jest stroną konfliktu, to mediatorem jest osoba wskazana przez organ niezaangażowany w konflikt po zaakceptowaniu przez strony konfliktu.
- W przypadku nierozstrzygnięcia sporu w trybie określonym w ust. 1-3, dyrektor zawiadamia o zaistniałym sporze organ prowadzący przedszkole.
Rozdział 5 Organizacja pracy przedszkola
- Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, a w przypadku dzieci, którym odroczono obowiązek szkolny do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
-
Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci
w zbliżonym wieku. - Liczba dzieci w oddziale wynosi do 10 dzieci, w przypadku dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną do 5 dzieci.
- Godzina zajęć nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu trwa 60 minut.
-
Czas trwania zajęć prowadzonych w przedszkolu dostosowuje się do możliwości rozwojowych dzieci:
- z dziećmi w wieku 3 – 4 lat – około 15 minut,
- z dziećmi w wieku 5- 6 lat – około 30 minut.
- Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli w zależności od czasu pracy oddziału.
-
Szczegółową organizację pracy przedszkola w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny przedszkola opracowany przez dyrektora, zaopiniowany przez radę pedagogiczną, związki zawodowe, organ sprawujący nadzór pedagogiczny
i zatwierdzony przez organ prowadzący. -
Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki zabawy, nauki
i wypoczynku w szczególności poprzez:- zapewnienie bezpośredniej i stałej opieki nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć realizowanych poza terenem przedszkola,
-
prowadzenie minimum raz w roku próbnych alarmów połączonych
z ewakuacją dzieci, - wyposażenie przedszkola w niezbędne środki do udzielania pierwszej pomocy wraz z instrukcją o zasadach jej udzielania,
- wyposażenie przedszkola w sprzęt i zabawki niezagrażające bezpieczeństwu dzieci i dostosowane do ich wieku.
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując sposoby i metody oddziaływań do wieku dziecka, jego potrzeb oraz możliwości rozwojowych.
- W trakcie zajęć poza terenem przedszkola opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel wraz z osobami pomagającymi, którymi może być pomoc nauczyciela, woźna, inny pracownik przedszkola, wolontariusz lub rodzic. Na jedną osobę dorosłą może przypadać maksymalnie 3 dzieci z zastrzeżeniem, iż zawsze musi być nie mniej niż trzech opiekunów.
- Spacery i wycieczki są organizowane zgodnie z regulaminem wycieczek i spacerów obowiązującym w przedszkolu.
- W trakcie wyjść dzieci poza teren przedszkola nauczyciel zobowiązany jest do ścisłego przestrzegania przepisów o ruchu drogowym i zapoznawania z nimi dzieci przed wyjściem w teren.
- Niedopuszczalne jest realizowanie spacerów i wycieczek podczas burz, śnieżyc i gołoledzi oraz podczas silnych wiatrów.
- W przypadku alertu smogowego wyjścia dzieci poza budynek przedszkola są zabronione lub ograniczane w zależności od stopnia stężenia szkodliwych substancji
- Przed wyjściem dzieci do ogrodu, teren przedszkolny musi być sprawdzony pod względem bezpieczeństwa przez pracownika przedszkola.
- Jeśli miejsce, w którym mają być prowadzone zajęcia, lub stan znajdujących się w nim urządzeń technicznych może stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa dzieci, nauczyciel obowiązany jest nie dopuścić do zajęć lub przerwać je wyprowadzając dzieci z miejsca zagrożenia oraz powiadomić o tym niezwłocznie dyrektora przedszkola.
- Do przedszkola mogą uczęszczać dzieci, których stan zdrowia nie zagraża zdrowiu innych dzieci i personelu.
- Zaświadczenie lekarskie o braku przeciwskazań do uczęszczania do przedszkola jest wymagane po zabiegu operacyjnym oka i innych zabiegach oraz w przypadku urazów ortopedycznych.
- W przypadku wystąpienia złego samopoczucia lub zachorowania dziecka na terenie przedszkola powiadamia się o tym rodziców lub opiekunów dziecka.
- W szczególnych przypadkach chorób przewlekłych oraz po przebytej chorobie zakaźnej możliwość uczęszczania dziecka do przedszkola musi być potwierdzona zaświadczeniem lekarskim.
- W przypadku choroby zakaźnej, rodzice dziecka, zobowiązani są do powiadomienia o tym dyrektora placówki, a w przypadku jego nieobecności nauczyciela zastępującego dyrektora lub kierownika gospodarczego.
- W przedszkolu nie podaje się dzieciom leków.
-
W szczególnym przypadku, gdy lek jest niezbędny dla życia dziecka, jego podanie jest możliwe tylko i wyłącznie na pisemną prośbę rodziców i po złożeniu zaświadczenia lekarskiego określającego cel podawania leku, jego rodzaj, dawkę
i czasokres podawania. W/w dokumenty przyjmuje dyrektor przedszkola. Dostarczone leki muszą być w nowych nie rozpoczętych opakowaniach. - W przedszkolu nie wykonuje się żadnych zabiegów medycznych, poza udzieleniem pomocy w nagłych wypadkach.
- W przypadku stwierdzenia zagrożenia życia dziecka, przedszkole wzywa pogotowie ratunkowe i powiadamia rodziców.
-
Do czasu przybycia rodziców dziecko przebywa pod opieką lekarza pogotowia
i pracownika przedszkola: nauczyciela lub dyrektora. - W razie nieszczęśliwego wypadku podczas pobytu dziecka w przedszkolu nauczyciel zobowiązany jest:
- udzielić pierwszej pomocy, a w razie konieczności wezwać pogotowie ratunkowe,
- niezwłocznie powiadomić rodziców dziecka i dyrektora przedszkola.
-
Dyrektor jest zobowiązany niezwłocznie powiadomić prokuratora i kuratora oświaty
o wypadku śmiertelnym, a w przypadku zbiorowego zatrucia, państwowego inspektora sanitarnego.
Rozdział 6 Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dzieckiem od momentu przekazania dziecka przez rodzica lub inną upoważnioną przez nich osobę pod opiekę nauczyciela sprawującego opiekę nad dziećmi, do czasu odbioru dziecka z sali lub ogrodu przez rodzica lub upoważnioną przez nich osobę.
-
Przy przyprowadzaniu dzieci do przedszkola stosuje się następujące zasady:
- rodzice dziecka zobowiązani są do przyprowadzania dziecka w godzinach ustalonych w Regulaminie pracy przedszkola,
- rodzice są zobowiązani wprowadzić dziecko do budynku przedszkolnego, przygotować dziecko w szatni do pobytu w przedszkolu, a następnie przekazać je pod opiekę wychowawcy lub nauczyciela dyżurującego; w sytuacjach szczególnych, np. związanych z epidemią obowiązują zasady dostosowane do aktualnych potrzeb, wprowadzane zarządzeniem dyrektora,
- w przypadku spóźnienia lub nieobecności dziecka w danym dniu, fakt ten zgłaszany jest pracownikom przedszkola,
- rodzice, upoważnione przez nich osoby są odpowiedzialni za bezpieczeństwo dzieci w drodze do przedszkola i z przedszkola,
-
stan zdrowia dziecka przyprowadzonego do przedszkola nie może zagrażać bezpieczeństwu fizycznemu tego dziecka oraz innym osobom przebywającym
w jego otoczeniu.
- Dziecko może być odbierane z przedszkola tylko przez rodziców lub osobę przez nich upoważnioną na podstawie pisemnego upoważnienia i zawierającego imię, nazwisko i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość upoważnionej osoby oraz podpisy rodziców.
- Osoba upoważniona przez rodziców do odbierania dziecka powinna być osobą pełnoletnią, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo. Przedszkole może odmówić wydania dziecka osobie, której stan wskazuje na spożycie alkoholu lub środków odurzających.
- Dzieci powinny być odbierane z placówki zgodnie z czasem zadeklarowanym przez rodziców, jednak nie później niż do godziny 17:00.
- W sytuacji, gdy dziecko nie zostało odebrane z przedszkola w wyznaczonym czasie, nauczyciel podejmuje następujące działania:
- kontaktuje się telefonicznie z rodzicami dziecka,
- w przypadku braku kontaktu telefonicznego z rodzicami oczekuje z dzieckiem przez okres 60 minut na rodziców lub upoważnioną do odbioru dziecka osobę,
- jeżeli w tym czasie rodzice lub upoważniona do odbioru dziecka osoba nie zgłoszą się po dziecko, nauczyciel powiadamia policję.
- W przypadku, gdy sytuacja, o której mowa w ust. 4 nie ma charakteru sporadycznego, przedszkole podejmuje działania interwencyjne, włącznie z wystąpieniem z wnioskiem do sądu rodzinnego i nieletnich o zbadanie sytuacji rodzinnej dziecka.
- W momencie przekazania dziecka osobie odbierającej - rodzicom lub osobie przez nich upoważnionej, ta przejmuje pełną odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo.
Rozdział 7 Formy współdziałania z rodzicami
- Przedszkole pełni wobec rodziców funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze.
-
Zakres zadań przedszkola związanych ze współdziałaniem z rodzicami
w sprawach opieki, wychowania i nauczania dzieci obejmuje w szczególności:- uzgodnienie celów oraz sposobów współpracy nauczycieli, specjalistów i rodziców;
- rozpoznanie i ustalenie potrzeb zdrowotnych i rozwojowych dziecka;
- ustalenie kierunku terapii widzenia dziecka zgodnie z jego indywidualnymi potrzebami;
- zapewnienie indywidualnej opieki każdemu wychowankowi poprzez dostosowanie metod i sposobów oddziaływań odpowiednio do jego wieku, możliwości zdrowotnych i rozwojowych oraz potrzeb środowiska;
- ustalenie w uzgodnieniu z rodzicami określonych form oddziaływań wychowawczych,
- udzielanie rodzicom pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
- zapoznawanie rodziców z zadaniami wynikającymi z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale,
- przekazywanie informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
- angażowanie rodziców w działalność przedszkola.
-
Przedszkole oferuje rodzicom następujące formy współdziałania:
- konsultacje ze specjalistami (psycholog, logopeda, ortoptysta, terapeuta integracji sensorycznej, terapeuta widzenia, tyflopedapedagog)- w czasie pracy specjalistów,
- konsultacje pedagogiczne - w miarę bieżących potrzeb,
-
udział w posiedzeniach zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w zakresie dotyczącym swojego dziecka i uzyskanie wielospecjalistycznej oceny jego funkcjonowania, - zebranie ogólne organizowane na początku każdego roku szkolnego,
- zebrania oddziałowe organizowane w roku szkolnym,
- kontakty indywidualne zgodnie z potrzebami rodziców, nauczycieli, odbywające się poza czasem sprawowania opieki nad dziećmi przez nauczyciela lub podczas wyznaczonych dyżurów nauczycieli,
- zajęcia otwarte dla rodziców,
- warsztaty, szkolenia dla rodziców, pogadanki w zakresie zagadnień interesujących rodziców lub istotnych dla nauczycieli przedszkola w miarę potrzeb,
- spotkania okolicznościowe z okazji uroczystości przedszkolnych zgodnie z planem pracy przedszkola,
- wycieczki, festyny, pikniki zgodnie z rocznym planem pracy,
- zajęcia adaptacyjne dla dzieci rozpoczynających przedszkole,
- informacje przesyłane pocztą elektroniczną oraz ogłoszenia w szatni przedszkola- na bieżąco,
- informacje na stronie internetowej i portalu społecznościowym,
- godzina dostępności- każdy nauczyciel, w tym nauczyciel specjalista, jest obowiązany do dostępności w przedszkolu w wymiarze 1 godziny tygodniowo, a w przypadku nauczyciela zatrudnionego w wymiarze niższym niż ½ obowiązkowego wymiaru zajęć- w wymiarze 1 godziny w ciągu 2 tygodni, w trakcie której, odpowiednio do potrzeb, prowadzi konsultacje dla rodziców.
-
W zakresie związanym z uczęszczaniem dzieci do przedszkola rodzice mają prawo do:
- dostępu do wszelkich informacji dotyczących organizacji terapii, rehabilitacji kształcenia i wychowywania ich dzieci,
- uzyskiwania rzetelnej informacji o postępach i zachowaniu dziecka,
- wsparcia ze strony nauczycieli przedszkola w razie problemów wychowawczych,
- pomocy ze strony nauczycieli i specjalistów w rozpoznawaniu przyczyn trudności edukacyjnych i wychowawczych dziecka oraz porad i wskazówek w zakresie metod i sposobów pokonywania tych trudności,
- partnerskiego współdziałania i aktywnego wpływania poprzez swoich przedstawicieli na sprawy przedszkola,
- zapoznania się z realizowanym programem i planami pracy w danym oddziale,
-
wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków
z obserwacji pracy przedszkola, -
aktywnego uczestnictwa w życiu przedszkola, w szczególności poprzez czynne i bierne prawo wyborcze w wyborach do rady rodziców
i uczestnictwo w pracach rady rodziców, - współdziałania w realizacji zadań wychowawczych przedszkola,
- wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola dyrektorowi, organowi prowadzącemu oraz organowi nadzorującemu pracę pedagogiczną, za pośrednictwem rady rodziców,
- uzyskiwania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka.
-
Do podstawowych obowiązków rodziców związanych
z uczęszczaniem dziecka do przedszkola należy:- przestrzeganie zasad określonych w statucie przedszkola i wewnętrznym regulaminie,
- przyprowadzanie do przedszkola dzieci w dobrej kondycji zdrowotnej,
-
stosowanie się do zaleceń lekarza okulisty w zakresie leczenia
i rehabilitacji wzroku swojego dziecka, - przyprowadzanie i odbieranie dziecka w wyznaczonych godzinach osobiście lub przez upoważnioną osobę,
- zgłaszanie nieobecności dziecka w przedszkolu,
-
bezwzględnego informowania o nieobecności dziecka spowodowanej chorobą,
w szczególności przy zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych, regularne i terminowe wnoszenie opłat za żywienie dziecka w przedszkolu, - systematyczne współdziałanie z nauczycielami i specjalistami,
- wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka,
- respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców,
- niezwłoczne odebranie z przedszkola dziecka, u którego występują objawy chorobowe, a w szczególności: wysypka, silne wymioty, biegunka, temperatura, intensywny kaszel.
- Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego są obowiązani do:
- dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola,
- zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia.
- Niespełnienie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego rozumiane jest jako nieusprawiedliwiona nieobecność w okresie jednego miesiąca w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w przedszkolu, podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Rozdział 8 Czas pracy przedszkola
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący przedszkole.
- Przedszkole może pełnić dyżur wakacyjny, zgodnie z wytycznymi organu prowadzącego.
-
Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę, wychowanie i nauczanie w dni robocze
w godzinach od 7:00 do 17:00. -
Praca przedszkola organizowana jest zgodnie z ramowym rozkładem dnia ustalonym przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań
i uzdolnień dzieci, niepełnosprawności dzieci oraz oczekiwań rodziców. - Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele ustalają dla swojego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- Szczegółowy rozkład dnia oddziału uwzględnia:
- przestrzeń czasową na zajęcia kierowane i niekierowane, czynności higieniczne i organizacyjne oraz porządkowe,
- potrzebę odpoczynku w zależności od wieku dziecka,
- potrzebę codziennego przebywania na powietrzu w zależności od pogody,
- godziny posiłków.
Rozdział 9 Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i korzystanie z wyżywienia
- Obsługę finansową przedszkola prowadzi Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty- Mokotów.
- Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.
- Podstawą gospodarki finansowej przedszkola jest roczny plan finansowy.
-
Przedszkole pokrywa koszty swej działalności:
- z dotacji przewidzianej w budżecie m.st. Warszawy na zadania oświatowe,
- z wpłat rodziców tytułem pokrycia kosztów wyżywienia dzieci.
-
Przedszkole może otrzymywać darowizny, gromadzić fundusze
z dodatkowych źródeł. Gospodarowanie tymi dochodami określają odrębne przepisy. - Świadczenia udzielane przez przedszkole w zakresie realizacji zadań wychowania przedszkolnego są nieodpłatne.
- Dzienna wysokość opłaty za korzystanie z posiłków w przedszkolu jest ustalona przez dyrektora przedszkola na podstawie odrębnych przepisów ustalonych przez organ prowadzący.
- Opłatę za korzystanie przez dziecko z posiłków w przedszkolu rodzice wnoszą przelewem w okresach miesięcznych, na podany rachunek bankowy .
-
W przypadku zgłoszenia rezygnacji z posiłków lub nieobecności dziecka
w przedszkolu, opłata za korzystanie z posiłków w każdym dniu nieobecności podlega zwrotowi, z wyłączeniem pierwszego dnia. Za pierwszy dzień nieobecności lub rezygnacji z posiłku, dopuszcza się możliwość zwrotu dziennej stawki w przypadku, gdy nieobecność lub rezygnacja zostaną zgłoszone najpóźniej w tym dniu do godziny 8:30. - Dyrektor przedszkola może udzielić zwolnienia w całości lub części opłat za korzystanie przez dzieci z posiłków w przedszkolu, w przypadku szczególnie trudnej sytuacji materialnej rodziny dziecka oraz szczególnie uzasadnionych przypadkach losowych, z zastrzeżeniem, że zwolnienia te są udzielane wyłącznie w sytuacji, gdy nie jest możliwe uzyskanie dofinansowania posiłków z pomocy społecznej.
Rozdział 10 Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
- W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
- Nauczycieli zatrudnia się na stanowiskach pracy:
- nauczyciel wychowania przedszkolnego,
- nauczyciel specjalista:
- ortoptysta,
- terapeuta widzenia,
- psycholog,
- logopeda,
- pedagog specjalny/tyflopedagog,
- terapeuta integracji sensorycznej.
- Na pozostałych stanowiskach zatrudnieni są pracownicy:
- administracji - kierownik gospodarczy,
- pracownicy obsługi:
- pomoc nauczyciela,
- starsza woźna,
- kucharka,
- pomoc kuchenna,
- dozorca.
-
Do zadań nauczycieli związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole należy w szczególności:
- sprawowanie bezpośredniej opieki nad powierzonymi dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza jego terenem;
-
opieka nad powierzoną salą zabaw oraz troska o znajdujący się
w niej sprzęt i wyposażenie; - kontrola obecności dzieci na zajęciach;
- powiadomienie dyrektora przedszkola o wypadku dziecka;
-
organizowanie wyjść i wyjazdów poza teren przedszkola zgodnie
z obowiązującym w przedszkolu regulaminem wycieczek i spacerów.
-
Zakres zadań nauczycieli związanych ze współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci obejmuje w szczególności:
- uzgodnienie celów oraz sposobów współpracy nauczycieli i rodziców,
- ustalenie w porozumieniu z rodzicami określonych form oddziaływań wychowawczych,
- udzielanie rodzicom pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
- zapoznawanie rodziców z zadaniami wynikającymi z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale,
- przekazywanie informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
- opracowanie planu współpracy z rodzicami,
- angażowanie rodziców w działalność przedszkola.
-
Zakres zadań nauczycieli związanych z planowaniem i prowadzeniem pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz odpowiedzialnością za jej jakość obejmuje
w szczególności:- udział w opracowywaniu rocznych planów pracy przedszkola, różnorodnych projektów edukacyjnych i innowacji oraz wykonywanie zadań w nich określonych,
-
opracowywanie miesięcznych planów pracy dla oddziału z uwzględnieniem planu pracy przedszkola oraz programu wychowania przedszkolnego realizowanego
w przedszkolu, - wybór programu wychowania przedszkolnego i przedstawienie go dyrektorowi przedszkola,
- prowadzenie dokumentacji pedagogicznej oddziału oraz innej dokumentacji zleconej przez dyrektora przedszkola zgodnie z przepisami prawa,
-
udział w pracach zespołów nauczycielskich oraz jej dokumentowanie
w sposób przyjęty w przedszkolu, - wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności, zainteresowań oraz niwelowanie deficytów rozwojowych dziecka,
- stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania,
- systematyczne doskonalenie swoich kompetencji zawodowych oraz podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu, które określają odrębne przepisy,
- dbałość o estetykę pomieszczeń,
- czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja postanowień i uchwał,
- inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym,
- godne reprezentowanie placówki na zewnątrz i prezentowanie kulturalnego zachowania.
-
Zakres zadań nauczycieli związanych z prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji obejmuje:
- wybór lub stworzenie arkusza obserwacji dostosowanego do wieku dzieci,
-
prowadzenie bieżących obserwacji i opracowywanie ich wyników wraz
z wnioskami do dalszej pracy, - zapoznawanie rodziców z wynikami obserwacji,
-
przeprowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole
w roku poprzedzającym naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej, - dokumentowanie prowadzonych obserwacji i analizy gotowości szkolnej zgodnie ze sposobem przyjętym w przedszkolu,
- współpraca z innymi nauczycielami i specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
- Nauczyciel zobowiązany jest wykonywać inne czynności zlecone przez dyrektora wynikające z działalności przedszkola.
- Nauczyciele w działalności służbowej stosują w praktyce przetwarzania danych osobowych zasady i czynności oraz obowiązki spoczywające na nich na mocy przepisów krajowych oraz państw członkowskich Unii o ochronie danych osobowych.
-
Do obowiązków nauczyciela należy przetwarzanie danych osobowych wyłącznie
w zakresie nadanych upoważnień zgodnie z decyzją dyrektora, a także zabezpieczenie nośników danych w zgodności z dokumentacją zabezpieczenia danych osobowych placówki w formie zapisów elektronicznych, jak i tradycyjnych oraz udostępnianie danych uprawnionym podmiotom i osobom w granicach i przepisach prawa.
Rozdział 11 Prawa i obowiązki dzieci
- Dziecko w przedszkolu ma prawo do:
- właściwie zorganizowanej opieki wychowawczej zapewniającej bezpieczeństwo i ochronę przed zjawiskami przemocy fizycznej i psychicznej,
- organizacji zajęć z uwzględnieniem zasad higieny pracy i ochrony zdrowia,
- życzliwego i podmiotowego traktowania,
- przebywania w spokojnej i pogodnej atmosferze,
- obiektywnej oceny postępów w rozwoju psychofizycznym,
- pomocy w przypadku wystąpienia trudności rozwojowych.
- Do obowiązków dziecka należy:
- przestrzeganie ustalonych reguł współżycia w grupie,
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i zdrowia,
- poszanowanie godności rówieśników i dorosłych,
- respektowanie poleceń nauczyciela,
- dbania o ład i porządek w sali, łazience i szatni.
- W przypadku naruszenia praw dziecka przez przedszkole rodzic ma prawo wniesienia skargi do wychowawcy oddziału lub dyrektora według procedury przyjętej w przedszkolu.
- Informacje i opinie o dziecku podlegają szczególnej ochronie. Mogą być udostępniane jedynie rodzicom dziecka i organom lub instytucjom uprawnionym na mocy przepisów szczególnych, a innym osobom jedynie za pisemną zgodą rodziców.
- Informacje o dziecku i rodzinie uzyskane przez nauczyciela lub innego pracownika przedszkola stanowią tajemnicę służbową.
- Dyrektor przedszkola może, w drodze decyzji administracyjnej, skreślić dziecko z listy wychowanków w przypadku ciągłej nieobecności dziecka trwającej co najmniej dwa miesiące bez pisemnego poinformowania przedszkola o przyczynie tej nieobecności, przestrzegając następującego trybu:
- dwukrotne podjęcie pisemnej próby uzyskania informacji o nieobecności dziecka,
- analiza uzyskanych informacji,
- pisemne poinformowanie rodziców/prawnych opiekunów o podjętej decyzji.
- Skreśleniu z listy wychowanków nie podlegają dzieci realizujące w przedszkolu obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego.
- Decyzję o skreśleniu dziecka z listy wychowanków przedszkola przekazuje się rodzicom lub przesyła na adres podany przez rodziców.
Rozdział 12 Praca zdalna
- Zajęcia w przedszkolu mogą być zawieszone, na czas oznaczony, w razie wystąpienia na danym terenie:
- zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
- temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z dziećmi, zagrażającej zdrowiu dzieci,
- zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
- nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci innego niż określone w pkt 1–3.
- Nie później niż od 3 dnia zawieszenia zajęć przedszkole przechodzi w tryb pracy zdalnej.
- W okresie czasowego zawieszenia zajęć przedszkola dyrektor odpowiada za organizację i realizację zadań przedszkola z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość realizowane będą przy użyciu platform edukacyjnych oraz komunikacyjnych takich jak:
- platformy Teams,
- poczty elektronicznej.
- Warunki bezpiecznego uczestnictwa:
- nie należy utrwalać wizerunku osób uczestniczących w zajęciach bez ich pisemnej zgody,
- wszyscy uczestnicy zajęć zobowiązują się do nie udostępniania nagrania osobom trzecim,
- należy korzystać z materiałów pochodzących z bezpiecznych źródeł,
- metody i formy zajęć muszą uwzględniać możliwości psychofizyczne dzieci,
- zajęcia prowadzone zdalnie powinny uwzględniać łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia, przy czym użycie monitorów ekranowych w trybie ciągłym w czasie zajęć zdalnych nie powinno przekraczać połowy czasu zajęć.
-
W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego umożliwia się realizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w indywidualnym kontakcie z nauczycielem lub nauczycielami, uwzględniając zalecenia zawarte
w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.
Rozdział 13 Postanowienia końcowe
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: pracowników, rodziców i dzieci.
-
Projektowanie nowego statutu odbywa się w przypadku:
- licznych zmian lub zmian, które naruszyłyby spójność statutu,
- gdy statut był wielokrotnie nowelizowany.
-
Zmiany w statucie mogą być dokonywane z inicjatywy:
- przewodniczącego rady pedagogicznej;
- organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
- organu prowadzącego przedszkole;
- co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej;
- rady rodziców.
- Zmiana statutu następuje w trybie przewidzianym dla jego nadania.
- Dyrektor przedszkola każdorazowo powiadamia radę rodziców o zmianach dokonanych w statucie.
- Rada pedagogiczna upoważnia dyrektora przedszkola do opublikowania ujednoliconego tekstu statutu po każdej nowelizacji.
- Traci moc statut nadany uchwałą rady pedagogicznej w dniu 13.09.2017r.
- Powyższy statut wchodzi w życie z dniem 01.09.2021 r.