273013432_315867487160523_1489907221777621337_n
272903508_3159792394266450_2073195016750633977_n

Przedszkole Specjalne 188
ul. Kielecka 20
02-550 Warszawa
telefon: 22 849 94 17
e-mail: ps188@eduwarszawa.pl

Integracja sensoryczna

Jedna z definicji integracji sensorycznej mówi, iż jest to "proces organizujący docierające do mózgu informacje płynące z ciała i środowiska". Dalej możemy przeczytać, iż podczas trwania tego procesu nasz mózg "rozpoznaje, segreguje, interpretuje i unifikuje te informacje tak, aby mogły być użyte w reakcji na wymagania płynące z otoczenia w celowym działaniu". Pod hasłem integracja sensoryczna kryje się zatem taka współpraca naszych zmysłów, dzięki której możliwe staje się wykonywanie różnego rodzaju czynności w codziennym życiu.

 

 

 

Jak dowodzą badania A. J. Ayers (twórczyni integracji sensorycznej), prawidłowy rozwój i funkcjonowanie dziecka zależą nie tylko od sprawnego działania zmysłów wzroku, słuchu, węchu czy smaku. Istotną rolę odgrywają również dotyk, pozycja ciała oraz równowaga.

 

 

 

Zaburzenia dotyczące integracji sensorycznej mogą ujawnić się w różnych okresach rozwojowych. Jednak w każdym z nich wiążą się z problemami dziecka w codziennym funkcjonowaniu zarówno w domu, jak i w przedszkolu czy na podwórku. Jeśli współdziałanie zmysłów jest z jakikolwiek zaburzone, mogą pojawić się kłopoty z zachowaniem, funkcjonowaniem społecznym, aktywnością fizyczną, uczeniem się, pisaniem, czytaniem, liczeniem. Podczas zajęć z terapeutą integracji sensorycznej prowadzone są ćwiczenia, które służą usprawnieniu procesu celowej organizacji zmysłów.

 

 

 

Wskazania do zajęć integracji sensorycznej mają dzieci, które:

  • wykazują zbyt silną wrażliwość na bodźce słuchowe, wzrokowe, dotykowe czy ruch (np. uniakają dotyku, określonego rodzaju materiału, z którego wykonane są ubrania, wycofują się z zabaw ruchowych, niechętnie jedzą określone produkty),
  • przejawiają zbyt małą wrażliwość na stymulację w obrębie zmysłów (np. potrafią bardzo długo kręcić się wokół własnej osi, szukają silnych doznań dotykowych poprzez uderzanie się o różne przedmioty),
  • mają duże problemy ze skupieniem się i koncentracją,
  • są impulsywne,
  • przejawiają zbyt małą lub zbyt dużą aktywność ruchową,
  • mają kłopoty z koordynacją,
  • wykazują problemy z organizacją swojego zachowania,
  • mają trudności w nauce,
  • przejawiają niskie poczucie własnej wartości.

 

 

Dzięki starannie dobranym ćwiczeniom w ramach terapii dziecko może poprawić:

  • sprawność dużej i małej motoryki,
  • uwagę i koncentrację,
  • zdolności wzrokowe i słuchowe,
  • samoświadomość,
  • samoocenę,
  • funkcjonowanie emocjonalne i społeczne,
  • ogólną sprawność fizyczną.

 

 

 

Kontakt

Przedszkole Specjalne 188

Kielecka 20
02-550 Warszawa

telefon: 22 849 94 17
e-mail: ps188@eduwarszawa.pl

Mapa dojazdu

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.