Nadrzędnym celem zajęć logopedycznych jest zapobieganie powstawaniu zaburzeń mowy dziecka oraz stymulowanie jego rozwoju w taki sposób, ay potrafiło się ono porozumiewać z otoczeniem w prawidłowy sposób.
Do głównych zadań logopedy w przedszkolu należy:
- diagnoza logopedyczna,
- prowadzenie ćwiczeń przygotowujących do wywoływania zaburzonych głosek,
- korekcja wad wymowy,
- wspomaganie mowy.
Logopeda zwraca uwagę nie tylko na to, aby głoski były wybrzmiewane poprawnie, ale również na głos, oddech, artykulację, słownik bierny i czynny (zakres słownictwa, jego rozumienie), motywację i chęć do mówienia oraz umiejętność opowiadania i wypowiadania się.
Zajęcia logopedyczne mają charakter indywidualny. Z każdym dzieckiem prowadzone są ćwiczenia, których wymaga ono na danym etapie rozwojowym. Plan zajęć oraz ich przebieg ustala się indywidualnie po dokonaniu przez logopedę diagnozy. Odpowiednio dobrane i przeprowadzone ćwiczenia pozwalają na profilaktykę wad i zaburzeń mowy oraz poszerzanie kompetencji językowych dzieci. Przynoszą jeszcze lepsze rezultaty, gdy mają swoją kontynuację w domu.